Re: Cerro Paranal

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 10:49:13 +0100

Hej Søren

Tak for forklaringen. Med opsætningstider i den
størrelsesorden forstår jeg godt, at man vælger at operere
med teleskoperne enkeltvis.
Da det er afstanden mellem teleskoperne der er afgørende for
opløsningen, opnår man vel kun mere lys ved at sammensætte
fire - eller er der også en yderligere opløsningsgevinst ved
at "stacke" lyset fra alle fire?
Jeg forstår, at fidusen er, at lyset fra alle fire ender på
den samme detektor.

Og her kommer så det første spørgsmål på Astrolist i 2010
så:
Hvad er forklaringen på, at man ikke rent elektronisk kan
sammensætte signalet fra fire separate kilder og opnå noget
tilsvarende?