Re: Cerro Paranal

  • From: Soeren Larsen <soerenslarsen@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 31 Dec 2009 01:36:10 +0100

Jo, det er komplicerede observationer. De enkelte teleskoper skal
(selvfølgelig) pege i samme retning, inden for en nøjagtighed der
er væsentligt bedre end deres (individuelle) opløsningsevne. Den
største udfordring er dog at de optiske vejlængder fra objektet, via
hvert teleskop, til fokalplanet skal være ens - det er nemlig
kritisk at lyset fra hvert teleskop ankommer i fase. Dette er ikke let,
da disse vejlængder jo hele tiden ændrer sig (også relativt til hinanden)
grundet Jordens rotation. I praksis klares det ved hjælp af et
sindrigt system af optiske "delay lines" der kalibreres ved starten af
hver observation, hvilket også er tidskrævende.
Jeg har ikke selv observeret med VLT interferometeret, men ifølge
manualen tager en enkelt observation typisk omkring 30 minutter,
hvoraf kun nogle få minutter er egentlig integrationstid. Dertil
kommer at en typisk observationssekvens også kræver et
kalibreringsobjekt, hvilket tager yderligere 30 min. Så ja, der
er store overheads.

hilsen,
Søren