Re: Antik Rektangulær vippeprisme med linseeffekt

  • From: Jørgen Albertsen <jorgen.albertsen@xxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 3 Aug 2011 00:15:59 +0200

Hej Søren,

ja, jeg kan godt se nu, at det er et prisme og ikke et spejl. Det er bare
dit sidste billede, som ligner et konkavt refleksionsgitter, der fik mig til
at fare ud af den tangent.
Det specielle prisme svarer så til et almindeligt prisme med plane flader
kombineret med en plan-konveks linse, der afbilder spektret i ca 75cm
afstand. For at få hæderlige spektre skal lyset, der rammer prismets plane
flade være parallelle stråler.
Spektrografen kan derfor enten have været spalteløs ved at der har siddet en
spredelinse foran prismet, eller den kan have været bygget som en klassisk
spektrograf med spalte plus kollimatorlinse foran prismet. I begge tilfælde
har kombinationen af linser og det specielle prisme siddet i tubus lidt
foran primærfokus. Sådan kunne det i hvert fald have set ud. Men i så fald
mangler der nogle vigtige dele, før spektrografen kan bruges.
Man kunne teste den som spalteløs spektrograf fx med en 8" SCT  f/10, dvs
med brændvidde 2m. Prismet skal så have et brilleglas med - 0,5 dioptrier
monteret foran før linse-prismekombinationen monteres i tubus. Det kunne da
være skægt at se, hvad man kan få ud af sådan en sag.

mvh Jørgen