APOD - juhu!

  • From: Mikael Svalgaard <mikael.svalgaard@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 08:14:51 +0100

jeg er så glad, så glad idag fordi et af mine billeder igen er kommet på
NASA's 'Astronomy Picture of The Day' (APOD). http://apod.nasa.gov/apod/ (eller
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap220110.html)

Jeg har været på rejse i Indien for at se og fotografere den ringformede
solformørkelse der fandt sted 15/1-10. Nogle få timer senere indsendte jeg
det accepterede billede til redaktøren på APOD. Processeringen er absolut
minimal denne gang (i modsætning til sidste gang
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap051206.html hvor jeg måtte arbejde med
processering i mange måneder) og viser at der er mange muligheder for at
blive udstillet i dette forum med hundredevis af tusinder daglige besøgende.
Jeg planlægger indenfor de kommende uger at lave en bedre udgave af dette
billede hvor kromosfæren og nogle enkelte (små) protuberanser er synlige men
APOD har også brug for dagsaktuelle indlæg så der var ikke tid til at få det
med i det indsendte billede.

mvh. Mikael
www.leif.org/mikael