ANN: Bahtinov Masker

  • From: Niels Haagh <nth@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Oct 2010 23:45:04 +0200

Hej Astrolistere,
Jeg har anvendt Bahtinov masker til fokusering af astrofoto gennem længere
tid. Jeg synes det fungerer fantastisk godt og giver hurtigt en meget præcis
fokusering.
Princippet er at masken placeres foran teleskopets åbning hvor den
interfererer med lyset og får stjernerne til at danne et specielt mønster.
Billede af mønster: http://dl.dropbox.com/u/1627137/Bahtinov.jpg

Når der stilles på fokuseringen forskydes stregerne omkring stjernen.
Perfekt fokus er nået når der er fuld symmetri i billedet - som til højre i
billedet linket herover.
Det er min erfaring at fokusering på denne måde er mindre påvirket af
seeingen end hvis man blot ser på max. value eller FWHM.

Jeg har derfor fået produceret en række masker i forskellige størrelser. De
er alle fremstillet i kraftig 3mm plastplade så både stivhed og holdbarhed
er i top.
Fås fra 80mm - 400mm åbning (større udgaver kan leveres specielt)
Se mere om maskerne her http://shop.trackthestars.com/group.asp?group`

Mvh Niels Haagh
TrackTheStars.com