Re: 43 Ariadne så klar som muligt

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Jun 2011 23:45:29 +0200

Hej Carsten

Både og ...

Den bane/efemeride beregningsmodel NASA bruger som også er ret god til at
forudse apparent magnitude, tager ikke hensyn til bjerge, men kun albedo'en.
Den er selvfølgelig også påvirket af bjerget, men er bare et fast tal der
altså ikke tager hensyn til lysinddaldsvinkler, som i den klassiske
argumentation.

Mvh Henrik