43 Ariadne så klar som muligt

  • From: carsten nielsen <carsten_niels@xxxxxxxxxxx>
  • To: astro list <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Jun 2011 18:55:28 +0200

Lige nu er asteroiden Ariadne så tæt på Solen som muligt, altså i perihelion,
og samtidig i opposition med Jorden.

Ifølge Heavens Above er den mag 9.0.

Jeg lagde mærker til at den vandt i hvert fald 0.2 - 0.3 mag i den sidste uge,
hvor afstanden vel ikke ændrer sig, når asteroide og Jord vel flyver paralelt
med hinanden.

Så kom jeg i tanke om at en af de gamle grækere kom frem til at Månen har
bjerge, netop fordi den får en forøget lysstyrke ved opposition.

Dette fordi skyggerne fra bjergene ligger skjult af bjergene set fra Jorden.

Mon det er det samme her ?

Venligst

Carsten Nielsen