[vbs2] Re: [vbs2] Lektion 17 A men något före then från Åsa

  • From: YRJA på VBScript.dk <yrja@xxxxxxxxxxx>
  • To: <vbs2@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Mar 2009 21:21:42 +0100

;-)

Allmänt:  Försök vara konsekvent med stora o små bokstäver - nu finns bildW och
bildw - bildH och bildh osv.
Helst - för att vara beredd på att lära andra scriptspråk bör alla bokstäver
vara små.
Men det är inte ett måste.

sub window_onLoad()
on error resume next
bildw=bild.offsetWidth
bildh=bild.offsetHeight
litenbw=bildW/bildW     --------------OK - vad blir  något dividerat med sig
själv?? - lite för många tecken i onödan
litenbh=bildH/bildH      ------------- samma här
start
end sub

sub start()
clearTimeOut(tH)
window.status="~~*~~Stationary and script by Åsa februari 2009~~*~~"
tH=setTimeOut ("sB", 30)
end sub

sub sB()
clearTimeOut(tH)
bild.style.width=litenbW
bild.style.height=litenbh
litenbw=litenbw+(bildw/100)
litenbh=litenbh+(bildh/100)
if litenbw=<bildw or litenbh=<bildh then   ---- att skriva in även höjden gör
varken från eller till -

                                                           ---- dom blir
färdiga samtidigt eftersom båda storlekarna är delade i 100 delar

 tH=setTimeOut ("sB", 30)
end if

Det heter IF - THE - ELSE
alltså OM - DÅ - ANNARS

Då kan man ha olika alternativ beroende på vad som händer.
Du har bara IF och THEN
Jag vill att du även använder ELSE

VAD ska hända när bilden inte längre ÄR mindre än bildw??
Det är då du kan srkiva in att bilden ska ha EXAKT samma storlek som
ursprungs-storleken - bildw
För ärligt talat - när du utgår från 1px och lägger till hundradelar av bilden
storlek - ja då blir litenbw 1px större än rätta storleken (bildw) sista gången
subben körs -
- MEN bilden kommer aldrig att FÅ den storleken eftersom suben inte körs en
gång till.

Så oavsett om du ändrar på ordningen av ökningen och bild.style så är det ändå
minst 1px fel.
VAD kan du då skriva in - jo att bilden i annat fall ska ha RÄTT storlek.
Då blir det alltid exakt rätt slutstorlek.

Alternativt placering om det är det du förändrar.
Ta och MÄT den färdiga bilden en gång så ser du vad jag menar.

17:44:00