[vbs2] Re: [vbs2] Ingemo 19-C (Denna gäller)

  • From: "YRJA" <yrja@xxxxxxxxxxx>
  • To: "vbs2" <vbs2@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 31 Jul 2009 20:33:12 +0200

Fungerar mycket bra den här.
Även resizen.
:-)

Så skönt att du fixade scriptfelet direkt.
Bra med hjälp från andra elever :-)

 Finns bara några små detaljer - som vanligt!
:-)

Ser detta - class=bild id=bild  - som du använt i alla uppgifter. När du bara
har en enda bild kan du sätta stylen direkt på ID så slipper du ha så mycket
kod.

  picL=0
  picM=0  - denna används aldrig vad jag kan se
  picN=0   - eftersom picN får ett annat värde längre ner behövs inte detta

sub window_onLoad()
  window.status="**********Förflyttning Lek 19-C********** "
  bildW=bild.offsetWidth
  bildH=bild.offsetHeight
  'on error resume next  glöm inte att ta bort  ' dutten när du är klar ;-)
  start
end sub

sub start()
  scw=document.body.clientWidth
  sch=document.body.clientHeight
  'bildens placering
  picN=(sch-bildh)/2  - betyder samma som....
  bild.style.left=picL
  bild.style.top=(sch/2)-(bildh/2) ....... samma som detta - går ju bra att
utnyttja det här

sub window_onResize()
    clearTimeOut(th)
    bild.style.filter="flipH(enabled=0)"      ?? fel filter - eller??
    start
end sub

 If-satserna fungrar bra - men i ena subben står det så här:

 picN=picN+3
if picN=>(sch-bildH) then
   bild.style.top=picN

OM picN+3 nu blivit lite mer än sch-bildH så kommer någon pixel av bilden att
ligga utanför foönstret (även om det bara är för en hundradels sekund och
kanppt syns så vill vi att drt ska vara korrekt så att du vet hur det fungerar).
Det är den här raden som behöver få ett rätt värde:
bild.style.top=picN

Tänk också på hur du hänvisar i sista subben - bilderna ska STANNA - inte sätta
igång igen efter en stund.
:-)

OK - då tror jag att jag är klar med denna.