[sthlm3d] Re: Skillnader i subsurface scattering mellan PRMan och 3Delight (RenderMan)

  • From: Robert Krupa <robert@xxxxxxxx>
  • To: "sthlm3d@xxxxxxxxxxxxx" <sthlm3d@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 20 Dec 2009 22:31:16 +0100

Sorry min telefon tyckte att shaders borde stavas "svarets" så i mitt tidigare inlägg så ska "svarets" vara shaders.

Förutom att argumenten till subsurface funktionen är annorlunda vilket är det första felet du får, så använder sig delight även av RiAttribut för att skicka parametrar till sin subsurface "modul". Vilket det gnälls på längre ner i felmeddeladet. Sist jag använde subsurface i prman så var det point cloud baserat och krävde att själva subsurface-filtreringen av ptc filerna gjordes med ett separat program som heter ptcfilter. Alfred skötte dock detta automatiskt. 3delight har två tillvägagångssätt för sin subsurface. En är ganska sluten men är enklare vilken är den som körs i exemplet. Den andra är även den ptc baserad men filtreringen görs i shadern av subsurface funktionen. Båda sätten i delight ger samma resultat.

/Robert Krupa

On 20 dec 2009, at 22.05, Robert Krupa <robert@xxxxxxxx> wrote:

Tjena Mats,

Prman och delight har helt olika implementationer av subsurface och svarets som är skrivna för respektive är således inte kompatibla med varandra.

/Robert Krupa

On 20 dec 2009, at 17.38, Mats Bertil Tegner <mats.bertil.tegner@xxxxxxxxx > wrote:

Ärade kollegor,
Är det någon här som vet skillnaderna mellan PRMans och 3Delights
subsurface scattering funktioner? 3Delight fungerar inte på mitt
Linux-system, så jag försöker rendera ett subsurface exempel från
3Delight 9.0.0 m.h.a prman. (RenderMan Pro Server 15.0) Jag får
följande fel när jag kör:
$ shader simple.sl
"simple.sl", line 17: ERROR: Bad arguments to function subsurface
simple: ERRORS -- NOT COMPILED.
$ render teapot.rib
P80005 {ERROR}   Parameterlist type mismatch in RIB stream. (at line
15 in teapot.rib)
S31001 {WARNING} symbol "shadowmap" is not a parameter of shader
"spotlight" (at line 21 in teapot.rib). [<Loading Shader>]
R20001 {WARNING} Unknown RiAttribute parameter: visibility string subsurface
R20001 {WARNING} Unknown RiAttribute parameter: subsurface
S01001 {WARNING} Cannot load shader "simple". [<Loading Shader>]
(System Error: No such file or directory)
Den sista rader beror på att shader.sl inte är kompilerad.

Tips någon?

Mats