[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #89

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 31 Mar 2012 11:59:53 +0200

From: malin.e.ryden@xxxxxxxxx
> En sammanfattning:
  Först bara: När du svarar på en s k digest-postning vore det bra om du
KLIPPTE BORT hela långa digesten i slutet! Det är en hel del lathet i att bara
slänga in ett svar först men inte bry sig om att det efteråt hamnar en lång,
lång text helt i onödan, en text som dessutom blir EXTRA lång då det är en
digest! Det blir 15 K text som helt i onödan hamnar på tusen hårddiskar, upptar
en massa bandbredd osv...
  (En "digest" är alltså E-postlistans alla postningar en dag ihoplagda till en
postning. Därför blir digesten extra lång.)

> Diskussionen om att kvinnor inte gillar det ena eller det andra är rent
> trams.
  Jag tror inte för ett enda ögonblick att det skulle helt saknas tendenser i
de bägge könens intresseprofiler! All forskning, vid erfarenhet osv talar för
det.

> Saken är den att vi istället hittar nya vägar att dela vårt intresse
> med varandra, efter som de 'klassiska' sakerna som kongresser och
> paneldebatter är hopplöst intorkade med gamla hierarkier. Det finns
> nämligen fler än ett sätt att dela ett intresse på...
  Internet osv, förvisso. Men det har inte direkt med debatten att göra. Det
bloginlägg jag kommenterade handlade uttryckligen om sf-kongresser.

> Att göra misstaget att tro att det finns/inte finns intresse för någonting
> bara för att det inte tar sig de uttryck som man är van vid är ett
> klassiskt misstag.
  Halmgubbe. Eller skall vi säga halmgumma. Ingen har hävda att "intresse inte
finns". Däremot är det tydligt att det finns skiftande tendenser i intressen
som är könsbundna. (En tendens är inte uteslutande, ett "inte". En tendens
säger bara att något lutar litet mer åt ditt eller datt.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)