[SKRIVA] Vet Vä om utomjordiskt liv

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Sep 2008 16:08:36 +0200 (CEST)

Senaste Vetenskapens Värld i SVT i går handlade om sökandet efter utomjordiskt
liv. Man har ju bl a hittat en massa planeter kring främmande stjärnor (via
olika metoder, främst genom att via dopplereffekten mäta hur moderstjärnan
"wobblar"). Dessutom söker man via radioparaboler efter utomjordiska signaler,
i det som kallas SETI. (Den som vill vara med kan ladda hem SETI-at-home, och
låta den egna datorn hjälpa till att analysera de enorma mängder data som måste
gås igenom. Det blir en virtuell superdator över Internet.)
  En ny idé är att ersätta stora, och dyra radioteleskop med arrayer av många
mindre dito. En annan idé som jag hörde om i Planetary Radio (se mina tidigare
postningar om att det gått via FM i Sthlm, någonstans melan 91 och 92 MHz,
efter kl 00.00) är att leta efter utomjordiska laserblixtar, då sådana kan
riktas noggrannare och bära mer info. ETs kan tänkas använda ljuspulser snarare
än radio för att kommunicera.
  Repris av programmet 20/9 (det finns också att se wia SVT:s websida, iaf ett
tag framåt).