[SKRIVA] Re: Utkast Nove11-manifest

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Nov 2010 15:45:13 +0100

Vad beträffar nove11er så satt jag häromdagen och letade efter sådana som
Vladimir Semitjov skrev i Dagens nyheter 1923-1924.
Jag hittade ingen innan mikrofilmen gick av, men dessförinnan hann jag se
flera söndagsbilagor. Dagens dagstidningar har helt tappat traditionen med
sådana bilagor. Möjligen kör man en skitförnäm kändisförfattares
struntnovell som julläsning. Featurebilagorna förr i tiden var fyllda med
noveller och bra feature. Gratisbladens totalsnuttifiering fanns inte. Den
enda dagstidning som har upprätthållit en smula av traditionen är Svenska
Dagbladet med sin kulturfeature i form av Understreckare som funnits så
länge jag kan minnas. Jag är tämligen säkert på att en tidningsmakare med
bredd i tanken, typ Ivar Harrie, skulle kunna fånga upp många läsare.
Antingen genom att återuppväcka lördags- och söndagsbilagorna eller t ex
genom att varje dag publicera en novell på en helsida i vilken genre som
helst. Jag vet folk som har Svenska Dagbladet sedan åratal tillbaka bara för
understreckarnas skull.
Bertil
From: "Ahrvid Enghol så satt m" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
ill julk.Sent: Sunday, November 21, 2010 3:22 PM
To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Utkast Nove11-manifest