[SKRIVA] Twitter igen - SFJ 1250 Followers!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Mar 2012 21:51:17 +0100

Uppdatering om twitteriet. @SFJournalen har nu nått över 1250 läsare
(Followers). Inte illa. Och genom metoderna för att värva läsare är relativt
många ganska aktiva och inom intresseområdet (sf/f/h, litteratur, förlag osv -
majoriteten är engelskspråkig, då jag twittrar på engelska).
  Samtidigt har jag dock öppnat även twitterkonton för mig själv (som kan
kommentera saker litet friare; SFJ är för newstweets) och för SKRIVA (som får
sin betydelse senare i vår ang Fantastiknovelltävlingen 2012). Har kör dem ett
tag och de har lyckats nå 5-600 läsare styck! Tillsammans nås via tre konton
inom kort 2500 läsare. Inte illa. (Jag rekommenderar inte att leta upp de andra
två kontona för att följa. Jag skriver där mest "spännande" kuriosa för att nå
s k retweets och värva ännu fler läsare. Men en sak är att försöka nå OLIKA
läsargrupper, så att de tre kontona får begränsad "overlap". SKRIVA och mitt
eget konto lär bli intressantare att läsa senare.)
  Framför allt @SFJournalen verkar ha nått läget där det växer "automatiskt".
Det ser man på växande antal retweets (=andras återsändning av msg, som når nya
läsare som sedan kan bli Followers). Börjar bli bra på det här med Twitter!
  Men det gäller att "knäcka koden", dvs få ett bra hum om hur Twitter tekniskt
och socialt fungerar. Jag får återigen upprepa att Twitter har en hög
inlärningströskel! De flesta som börjar med Twitter förstår inte riktigt hur
det funkar, får några tjog läsare och ligger kvar på en låg nivå. Min fil
SveriTwitter har givit en del tips, och en ny version med ännu fler lär komma.
  Det man slås av är hur bra nyhetsspridare Twitter är, ty även om
användarantalet ligger långt under Fjäskbök (eller vad det heter; Twitter lär
enl undersökning hösten 2011 ha en halv miljard konton, varav dock ca 27% är
någorlunda aktiva) är användarna ofta en exklusiv skara (en följd av
inlärningsgtröskeln) som har mycket att säga och där viktiga saker snabbt når
ut. Många "stora" nyheter går först ut via Twitter, då det ofta sitter någon
med exklusiv infokontakt (tidningar, TV m m hakar sedan på) och jag hittar
många nyheter inom sf/f/h via tweets (och sprider själv många). Ganska många
svenska sf-fans finns också där, alla inte lika aktiva iofs, men tar man med
alla som uttryckligen visar intresse för sf/f/h tror jag att jag hittills
hittat uppemot 200 stycken.
  Följ @SFJournalen på Twitter!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)