[SKRIVA] Tackar

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 24 Nov 2010 10:26:28 +0100

Tjing!
Eftersom jag skickat följande till novellmästarna kan jag väl också skicka
det till SKRIVA-listan.

Tack för alla vänliga påhopp. Det är alltid roligt när det man gör
uppmärksammas. Hur lär inte spela någon roll. Bättre att bli sopad än
ihjältigen. Men å andra sidan så menar jag att priser och hedersomnämnanden
av alla de slag är ett fenomen som det under de senaste decennierna gått
inflation i, vilket urholkat de ursprungliga värdena, vilket som bekant är
inflationens kännetecken. Dessutom satt det alltid en slav bakom den
romerske härföraren när han kom i sin triumfvagn och slaven viskade i
segrarens öra: Kom ihåg att Du är dödlig! Min åsikt är den att vi behöver
färre akademier och färre priser. De flesta har väl insett att Augustpriset
är ett kommersiellt jippo. Ändå kastar sig alla över detta fenomen med illa
dold hänförelse i stället för att tiga ihjäl skojet. För några år sedan
diskuterade jag och Ahrvid det här och Ahrvid påpekade då att det är
skillnad mellan priser som delas ut i t ex en novelltävling och priser som
delas ut av akademier. De förstnämnda har en positiv effekt eftersom den
lockar fram nya texter, nya begåvningar. Jag var tvungen att hålla med
honom. Keep smiling och jobba på med det Du känner för. Det här kände jag
för:
http://tidningenkulturen.se/debatt-mainmenu-91/religion-mainmenu-142/7738-taenk-om-bjoerklund
Tjång!
Bertil