[SKRIVA] TV-film på Pratchett

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 4 Mar 2008 10:37:14 +0100 (CET)

Det har gjorts en TV-film, som skall visas i två delar, på Terry Pratchetts The
Colour of Magic, som utspelas på Diskvärlden. I Storbritannien kommer den att
visas över påsken på kanalen Sky One. (I vad mån svensk TV tar in den är nog
för tidigt att säga.)
  Regissör är Vadim Jean, och budgeten har varit stor för TV-filmförhållanden:
7 miljoner pund (multiplicera med ca 13!). En av huvudrollerna spelas av David
Jason, känd från "Ett fall för Frost", om den excentriske brittiske
kriminalaren (som gått i flera omgångar på svensk TV). Jason var på en
dukvisningspremiär av serien nyligen, och satt bredvid Pratchett, som han
hyllade för dennes "kreativitet och fantasi ... På miljoner människors vägnar
vill jag säga att du givit oss sann glädje."
  Filmen har producerats av Mob Film Company, och Jason skämtade att "det var
första gången maffian gav mig ett erbjudande jag inte kunde avböja."
  Pratchett har nyligen gått ut med att han lider av en tidig form av
Alzheimer (men lär för tillfället må bra).