[SKRIVA] Subventioner till fiske m m

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Apr 2011 07:54:00 +0200

Jag var igår på Timbro och hörde Mattias Svensson (liberal debattör) och Maria
Wetterstrand (miljöpartiet) prata om statliga subventioner till miljöskadlig
verksamhet. (Timbro har en del bra föredrag och seminarier, även om det i
vissas ögon inte alltid är politiskt korrekt. Men det är inte värre att höra
det än att gå på föredrag på ABF, som jag också gör ibland.)
Här en newsmill-artikel som tar upp ämnet för föredraget:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/13/regeringens-gr-na-alibi-gynnar-rovfiske-och-verg-dning

Svensson och Wetterstrand kunde från s a s olika håll enas i sin kritik.
Wetterstrand för att hon ogillar miljöpåverkande verksamhet. Svensson för att
han ogillar statliga subventioner. Oavsett vad man tror om utfiskning är det
onödigt att subventionera fiske - det betyder bara att något som inte lönar sig
ges konstgjord andning.
På föredraget eller om man vill kalla det ett seminarium var också mp:s
språkrörskandidat Åsa Romson, som jag växlade några ord med (bl a om kärnkraft
och Fukushima). Eftersom jag träffade Gustav Fridolin för en tid sedan har jag
nu kompletterat min pejl på mp. Romson var litet blygsam och sade att det var
inte säkert att hon blir vald (hon får en motkandidat i form av Mikaela
Valtersson) men jag tror att Romson om vald nog blir bra, ur mp-synpunkt alltså.
Och när vi hade litet eftersnack kom Maria Wetterstrand till "vårt" ståbord. Vi
var några stycken som diskuterade bl a Island och fiske och isländsk ekonomi
och EU-ansökan. Jag frågade henne bl a om vad hon skall göra efter
språkrörskapet. Hon svävade litet på saken. Wetterstrand har ju en
riksdagsplats, men det lät inte som helt säkert att hon skulle sitta kvar på
den. Hon kan nog få välbetalda styrelseposter, konsultuppdrag osv. Hennes man
sitter ju i Finlands riksdag, så man kan undra om hon inte flyttar till
Finland. (Nu har Finland riksdagsval på söndag, och hur det går för de finska
gröna har nog med saken att göra.)
Det var liksom litet intressant att stöta på två språkrör (dito kandidat i ena
fallet) på samma föredrag.

--Ahrvid

Ps. Det var en lång dag i går. Innan Timbro var jag publik till "Parlamentet".
Möjligen kan man se en skymt av mig i gul tröja. Johan Glans glänste och Petra
Mede var skarp. (Vinnaren av förra SKRIVA-tävlingen, Anna Maria N, bör ha varit
där men jag såg henne inte. Det var liksom 120 pers i publiken.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----