[SKRIVA] Re: Solipsism

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 Apr 2009 15:32:05 +0200

/Postar om då förra postningen *verkar* ha fått knäpp formatering.Det kanske
denna också får, men det *ser* iaf OK ut. --AE(AJ! Bara man är borta en stund
fylls listan. Lägger - som jag ofta gör - flera svar i samma. Det mesta är
alltså från en viss Spole Bidé/Ove Bidé/Göran/Gittan/Olof/Tokdåre/etc. Det enda
som inte är det kommer först. --AE)Hans Persson:>För att inte Ahrvids version
av historien ska bli allenarådande så vill>jag påpeka att en vy från andra
sidan  Ingen vy från någon annan sida om fanfonden, utan ett enda långt
*irrelevant* personangrepp. Man kan alltid hitta på en historia, blanda
litetlögn med någon gnutta sant och resten förvrängningar. Undrar just hur Sam
JLundwalls historia om hr Holmberg skulle lyda? Skulle han ta med dennes
tungaknarkande, konkursen där han lurade tusentals kunder på
(uppskattningsvis)miljonbelopp, eller hur han missbrukade ett förtroendeuppdrag
i Alvarfondentill att skaffa sig ett räntefritt lån av dem i 100 000
kr-klassen? (Någotsom gjorde SAAM:s idemässiga upphovsman, den gode Dénis
Lindbohm,fruktansvärt upprörd.)  Sam J skulle dock säkert säga en del om JHH
häradsbetäckaren och denaktive högerextremisten... Jo jo. Där har vi en riktig
historia.  Men om vi skall ta sakfrågan, tål det att fundera på varför den som
påstårsig ha ett försvar - tydligen inte kan säga? I JHH:s orimligt långa, lika
adjektivtunga som lögnaktiga fiktion finns enbart ungefär två-tre meningar
omfanfonden, som omedelbart kan avvisas: "Bellis gained a close victory due
largely to a number of votes solicited(1) and given by telephone. His stand was
that a vote must be given in writing (2)"  (1) Några få ringdes upp, resten
inte. Men det spelar ingen roll eftersomröster måste undertecknas av den
röstande... (2)...enligt röstreglerna. Röstsedeln innehåller en tydlig
instruktion:"Sign your ballot." (Spole Bidé: "filen som Hans Persson länkade
till..." är alltså lögnaktig.)Spole Bidé:>Sedan har jag ringt till
nummerupplysningen och frågat om det>finns någon Olof Bjarnason med skyddat
nummer och som alltså>inte står på Enirol.  Detta tyder på att Spole Bidé
besitter en sjuklig besatthet. (Det kallasprojektion, att själv stå för alla
pseudonymer men istället anklaga andraför det.)  I moralisk mening begår hr
Bidé ett övergrepp, ett intrång i tredje mansintregritet när han sätter igång
med en personundersökning mot en heltoskyldig Olof B!  Besatt, sade Bill.
Bindgalen, sade Bull.  Och denne oskyldige Olof B har dessutom ingen aning om
SKRIVA, eftersom den som använder denna (och flera andra) namn är hr Bidé
själv.> Du kan alltså påstå vad som helst om skandaler med mera, men> om man
sedan ber om bekräftelse från dom som var med och var> utsatta så är det som
dom minns inte giltigt längre. Förutom> att det är mycket avslöjande som
inställning så skjuter det> ju hela din redogörelse om SEF i sank.  Struntprat.
Hr Bidé glömmer lämpligt nog att händelserna i fanfonden SEFF är
*dokumenterade*, det finns fotokopior på 34 falska röster (alltså inte
undertecknade av den "röstande", vilket reglerna kräver). Muntliga påståenden
kring detta spelar ingen roll. (Och lär som sagt ha föga värde mer än två
decennier senare.)>> Jag har aldrig drivit någon blog.>Det är uppenbart det var
en liknelse.  Och hur vet vi om något du säger är sant eller bara en
“liknelse”?>>Detta förklarar du så här:>Kallas Frilansblogen. (Jo, jag skriver
det alltid med ett "g", som bekant.)  Jag skriver så i löpande text, ja. Men
jag har inte ändrat någon stavning i en URL.
Se://www.freelists.org/post/skriva/Frilansblogen,5>>>Ahrvid Engholm
skrev:>> Länken var rättstavad.>> Det var i min diskussion i ämnet jag skrev
det "blog".>>Ah, nu ser jag. Jag läste Johan Remers mail, och i hans citering
av>>ditt inlägg var även länken felstavad. (Jag mindes dock fel. Det var JR och
inte “Ove Ride” som ändrade.)  Att rätta stavning i löpande text till det man
bestämt som standard är ingen förvanskning utan journalistisk praxis. Det
kallas att normalisera stavning; egenamn spelar ingen roll. T ex
försäkringsbolaget Wasa försöker få media att skriva “WASA”, men de flesta
anser det ospråkligt och normaliserar stavningen till just Wasa. Versaler inuti
ord normaliseras också. “MacShop” får t ex bli antingen “Mac Shop” eller
“Macshop”. Osv. Och min journalistiska praxis är att allt som heter något med
“blogg” normaliseras till blog.  Men det vore idioti att ändra stavningar i
systemviktiga ord - och det har jag inte heller gjort.> För övrigt har jag inte
påstått att /falska blogen/ var lagligt/olagligt> eller något mittemellan, jag
hävdar bara att jag inte hade något med> det att göra. Är det en annan likelse?
 Med tanke på dina ständiga försök att sabotera för alla här på SKRIVA är din
trovärdighet rätt låg. Det gäller också dina ständiga solipsistiska utbrott om
att alla är påhittade på ett eller annat sätt. (F ö: IPs kan förvrängas och
skyddas eller förfalskas i dessa IPRED-tider. Bidé vet inget om hur listan
funkar. T ex måste listadm ibland vidaresända inlägg manuellt, då de studsat
pga något fel.)>Varför blev då så många *de facto* så purkna? En liten
minoritet, *de facto*.>Flytten skedde i anknytning till en laddad fråga.
...>anledningen som Hans belade dina inlägg med moderering under en månad.
Hans P hade inga befogenheter utan begick ett övergrepp mot SKRIVA. Det är väl
ingen som förnekat att det var en laddad fråga; inte jag iaf. Men det här är
viktigt att slå fast: det är *just precis* när Kalle ogillar det Lisa säger som
yttrandefriheten prövas och *just då* mer än någonsin skall försvaras. SKRIVA
har i sin “grundlag” (FAQ) bestämmelsen att listan är omodererad. När någon
förgriper sig på SKRIVA, dess grundprinciper om öppenhet och i förlängningen på
alla SKRIVAiter, är det bara naturligt att försvara listan.  Det finns ingen
ursäkt för den intellektuella våldshandling Persson nedlät sig till. Den som
inte håller med om att det är yttranden man ogillar som skall försvaras har
inte begripit yttrandefrihet. (Och sekundärt är det av viss vikt att granska
offentliga funktioner i föreningssammanhang, i fall av urkundsförfalskning och
bedrägeri på tiotusentals kr som drabbar hundratals, tusentals i en hel
kulturrörelse. Det vore helt oförsvarligt att inte göra det!)>skedde det att en
diskussion om t ex litteratur blomstrade upp så>spontant och passionerat som
denna?  T ex kring noveller och novellkommentarer ibland.>Men Olof bjarnason
frågade om fanfonden och det är så uppenbart att>han är din pseudonym
Nej://www.freelists.org/post/skriva/FanFondFusk  Och det är såvitt alla
kan se ytterligare en Spole Bidé.> där man inte ser någon skriva!  I så fall,
vilken tur då att den här tråden livar upp!> Förutom Ahrvid förstås.  Jag
tycker inte att jag behöver be om ursäkt för att jag då och då ger hoppeligen
intressanta nyheter och skrivtips.> Om man tittar på en månad i arkivet så
skriver ju han nästan absolut allt  En viss Spole Bidé verkar skriva mer f n,
under flera falska adresser.--Ahrvid--ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA -
för författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----