[SKRIVA] Re: Solen kan hindra marsplaner

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Nov 2010 16:12:29 +0100

From: kadavro@xxxxxxxxx
> Men den där skölden av vatten kanske är en idé ändå, de måste ju
> ändå ta med sig en del av den varan. Det behövs kanske inte lika
> mycket vatten för att hålla 4 människor vid god vigör som det
> behövs till skölden. Finns det några siffror att leka med? Hur
> mycket vatten i ett slutet system som det man måste ha på färden
> behövs och vad blir volymen på en sköld som ska omsluta ett
> skyddsrum för fyra vuxna?
> Det finns nog gott om folk i den här listan som vill och kan reda ut
> detta.
  Tydligen är plast ett mer idealiskt strålskyddsmedel. Vatten behöver man inte
ta med sig så mycket av, eftersom det är enkelt att rena och re-cirkulera. På
rymdstationer dricker man återanvänd urin, vilket inte är så hemskt som det
låter, då det enkelt kan renas. Åker man till Mars vet vi ju dessutom att det
finns vatten där (så det gäller att landa på rätt ställe).
  Att plast är bra strålskydd beror på att det består av kolvätekedjor, och
inte minst väte är tydligen ett bra skydd. Det man framför allt vill skydda mot
är partikelstrålning. (Mot gammastrålning är bly bättre. Men det är inget
problem med strålningen från solen.) Jag tror det på nätet finns rapporter om
tester med plaststrålsköldar för rymdresor, som man kanske kan hitta med
kluriga googlesökord.
  Det handlar inte om att omsluta ett skyddsrum med sköldar, men väl att ha
maximalt med skyddande material *mellan* ett skyddsutrymme och solen - en sköld
åt ett håll.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----