[SKRIVA] Skrivmaskinen lever

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 11 Jun 2008 14:15:32 +0200 (CEST)

SvD hade 8/6 en notis om att skrivmaskinen fortfarande lever. Förra året såldes
det faktiskt 12 000 skrivmaskiner i Storbritannien. Författare som Fredrick
Forsyth och Jan Guillou använder fortfarande skrivmaskiner. En författare vid
namn Will Self har "konverterat tillbaka" till skrivmaskin, från ordbehandlar.
  Det som många anför är att när man skriver på skrivmaskin måste man tänka
igenom sina formulerignar noggrannare i förväg, då det är svårare att ändra i
efterhand. Prosan blir bättre och man pladdrar mindre.

Personligen skulle jag vilja hävda att det ligger mycket i det som anförs till
skrivmaskinens fördelar. (Jag själv blev rejält inskolad på skrivmaskiner, både
mekaniska och elektriska - från ca 1976 till 1986. Först därefter började jag
med ordbehandlare; nå, min första PC kom julen 1985 men jag övergav inte
skrivmaskinen omedelbart.)
  Det ÄR så att när man skriver på skrivmaskin låter man meningen formuleras i
huvudet innan man skriver ned den. (Alla fall var det så för mig.) Med
ordbehandlare finns en tendens att man (försöker) skriva ungefär lika snabbt
som man formulerar meningen, och skriver man fel eller ångrar sig går man
tillbaka och ändrar. Det blir litet annorlunda att formulera en längre bit i
förväg, och sedan inte kunna ändra.
  Det är dessutom så - tror jag ett varje empirisk undersökning skulle hålla
med om - att böcker har blivit längre och pladdrigare sedan världen fick
ordbehandlare (vi kan sätta brytpunkten till mitten av till sent 80-tal,
ungefär). När jag var yngre var en normal roman på 200-250 sidor. Idag är den
på 400-500 sidor. Och det är inte alltid till det bättre - tvärtom för det
mesta till det sämre.
  Det är sällan man läser en roman skriven de senaste 20 åren, som inte skulle
kunna kortas rejält!

Med det sagt vill jag dock ändå påpeka att ordbehandlaren har sina fördelar.
Naturligtvis är det en fördel att enkelt kunna ändra. Förr i tiden skrev
författarna gärna om *hela* sitt manus, på papper, både en och flera gånger. Om
inte annat är det slöseri med tid. Förmodligen är de lättare för reaktörerna på
förlaget också, att inte behöva sitta och ändra för hand i pappersmanus (men
märkligt nog tycks förlagets redigeringar - enligt vad många hävdar - ha blivit
slarvigare).
  Man skall inte heller överdriva det stilistiskt uppbyggliga i att sitta och
tänka ut hela meningar i förväg. Det kan även finnas något uppbyggligt i att
kunna skriva ned meningen nästan lika snabbt som man kan tänka ut den. En sådan
text kan bli litet mer spontan, kanske litet mer dynamisk.
  En Richard Polt, säger SvD, har startat en rörelse för att främja
skrivmaskinen.
  Och det gör han via dator på en hemsida...

http://staff.xu.edu/~polt/typewriters/index.html (The Classic Typewriter Page)

--Ahrvid

Ps. Det måste vara samma R Polt som också driver Harry Stephen Keeler Society
(se http://staff.xu.edu/~polt/keeler/ ). Denne Keeler har jag för en längre tid
sedan berättat om på SKRIVA, och det har också stått om honom på Stupidosidorna
i Kapten Stofil. (Jag får väl återvända till denne högst besynnerlige
författare vid något tillfälle.)