[SKRIVA] Re: Sf-tankar om skolan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 23:51:54 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Då finner jag i så fall Matrix-varianten med att helt enkelt "tanka in"
> kunskapen i hjärnan mer realistisk.
Kanske det, men på mycket längre sikt. Hjärnan är så komplex att direkt
"tankning" är svårt. Men förstärkt inlärningsförmåga, med hypnos,
minnesförstärkande substanser eller något kan ju tänkas redan idag.

> En annan variant jag gillar är den från
> Xenogenesis-serien, där utomjordingar på en genetisk nivå modifierar
> människornas minne så att de minns allting som de lär sig - någonting som
> till huvudpersonens sorg utraderar behovet av att skriva ner saker och föra
> vidare en skriftlig tradition. En muntlig tradition, hur perfekt den än är,
> torde vara mer sårbar.
Såg ett reportage på 60 minutes för inte så länge sedan om att det *redan*
finns människor som kan det. Dels finns det savanter som förebilden till
"Rainman", men också helt til synes normala människor som fixar det. Några
speciella kopplingar i hjärnan som de (förmodligen) fötts med. De kunde i
detalj säga vad de gjorde en viss dag för 30 år sedan.´Fascinerande.

> samtidigt vill vi undvika miniräknareffekten. Även om
> miniräknare än skitbra så har de inte eliminerat behovet av att kunna räkna
> i huvudet.
Jag tror att träning i huvudräkning är nyttigt. Man bör kunna räkna ut
"halvenkla" vardagstal i huvudet, t ex addition av två tal som har 2-3 siffror
var. Det sparar tid och ger en viss uppfattning om storheter (även om man inte
kan räkna ut vad 102 + 297 är snabbt och exakt kan det vara bra att veta att
det bör bli ungefär 400, ty det ena är ungefär 100 och det andra ungefär 300).
I övrigt tror jag att man borde kunna göra bättre undervisningsprogram för
datorer. De (iofs få) exempel jag sett har varit dåliga (ostimulerande,
överpedagogiska osv).

> Slöjd ska inte underskattas - en dag skaffar man sig hus eller lägenhet och
> då är det svinbra att ha en grundläggande träning i hur hammare och spik
> samverkar och hur man borrar ett hål eller tapetserar en vägg eller hur man
> syr en gardin.
Fast då undermineras ju ROT-avdragen...
Men vilka ämnen bör bort eller bantas, om vi antar att antal skoltimmar bör
vara ungefär desamma? Teckning, musik?

> Jag skulle också gärna se mer matte och naturvetenskap
Me too.

> Jag är skeptisk till om man lyckas höja statusen genom de åtgärder som nu
> ligger i röret. Jag tror inte att det ändrar någonting i praktiken. Det som
> måste ändras för att ge mer status är att man ställer högre kunskapskrav på
> eleverna och centrerar undervisningen mer kring läraren. Jag skulle gärna se
> att man använde mer av en universitetsmodell på gymnasiet där man hade
> föreläsande professorer med hög status, och lät detta kompletteras av
> laboranter med lägre status
Att ha lärare med högre akademiska meriter i "lägre" skolor (t ex gymnasienivå)
kan vara en bra idé.
En sak jag minns från skolan var att lärare som var "underhållande" (hade en
vinnande personlighet, kunde skämta ibland osv) dels var mer uppskattade, dels
(tror jag) nådde bättre undervisningsresultat. De kunde fånga elevernas
intresse. Kanske någon form av personlighetstest vid intagning till
lärarhögskolor?

> Jag tror också att betygsskalan måste få fler steg så att man bättre kan
> mäta elevernas prestationer, och att betygen borde gå ner redan till första
> klass. Om man får betyg redan från början så upptäcker man problem tidigare,
> samtidigt som man avdramatiserar betygen i elevernas ögon. Det blir då en
> naturlig del av varje skolår, istället för en klumpöverraskning när det är
> för sent att göra något åt det.
Tidiga betyg tror jag också på. Det nya betygsystemet har väl sju steg? (När
jag gick var det fem steg, 1-5. Det är det betygsystem som de flesta tidningar
använder för att betygsätta filmer!)
Jag tycker f ö att betyg kan kompletteras med tester för att söka till olika
universitetslinjer. Inte ett allmänt "högskoleprov" utan en test speciellt för
läkarlinjen, en annan för civilingenjörsutbildning osv. (Vi kan inte ha 100 000
blivande studenter som gör fem tester var för att se vad man kommer in på.
Däremot kan kanske betyg + allmänt högskoleprov vara förutval. Sedan kan
högskolan kalla bästa kandidaterna till en specialtest. Har man 100 platser
kanske man kallar 3-400.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)