[SKRIVA] Sf-tankar om skolan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 21:38:47 +0200

Ang skoldiskussionen kan det vara en idé att spekulera litet om skolans framtid
à la science fiction.

* I en del sf-berättelser har det spekulerats om nya högteknologiska
inlärningsmetoder. Det kan handla om t ex "hypnoinlärning". Det kan handla om
att försättas i något slags trance varvid nya kunskaper inhämtas från en
hypnokudde. Eller något sådant. Eller kanske ta ett "läropiller". Ät det här,
så kan du finska i morgon! (Högst orealistiskt, men har förekommit i TV-reklam.)

* Mer näraliggande är att vår ökade kunskap om hjärnan ger oss bättre kunskap
om psykologi och hur inlärning sker, i tjogtals, hundratals små detaljer. Någon
liten pedagogisk insikt här, ett litet trick där. Det är väl i princip vad som
skett hela tiden sedan folksolans införande: man har hela tiden (med nya
insikter om människan och hennes hjärna) förbättrat successivt. (Med upp och
nedgångar - jag menar att flumskolan var en nedgång, om historiskt tillfällig.)

* Språkinlärning tror jag har särskilt goda förutsättningar. Med
globaliseringen ökar språkkontakterna, och moderna rön säger att
modersmålkunskap i 2-3 språk samtidigt inte är några problem. Sverige är på
vippen att vara tvåspråkigt (svenska, engelska), men tvåspråkighet har länge
funnits i t ex Finland, Belgien, Schweiz m fl.

* Datorer kommer att bli *ännu* viktigare. De kan användas på så många olika
sätt i undervisningen: infosökning, demonstration av fenomen, kreativt
skrivande, t o m delvis som ersättning för lärare. (Vad händer om man kopplar
ihop en dator med en hypnokudde?) Datrorer kan med fördel nyttjas för
distansundervisning och skolböcker lär komma på läsplattor.

* Människans formella intelligens, mätt som IQ, ökar. Har för mig jag sett
hävdanden om ca 1 IQ-poäng/decennium. Men hjärnans konstruktion har inte
ändrats - det handlar om att vi lär oss mer och tränar vårt tänkande.

* Det blir säkert möjligt att med genteknik avsiktligt öka hjärnans förmåga.
(Ett jättediskussionsämne, inte utan komplikationer!)

* Nya ämnen man kommer att behöva lära sig dyker säkert upp. Ämnet
"datorkunskap" fanns väl i princip inte förrän, säg, mitten av 80-talet. Vilka
andra ämnen får vi? Vilka försvinner? (Behöver vi slöjdämnena?) Själv vill jag
gärna se mer matematik och naturvetenskap. Kanske kommer ämnet nanoteknik in i
ämnena kemi och biologi?

* Om vi betraktar den *nära* framtiden (längre bort liggande framtid går inte
att överblicka) tror jag friskolorna fortsätter (troligen dock med försök till
reformer som kan såla bort odugliga lycksökare), betygen får ökad vikt, lärarna
får troligen (som de önskar) högre status och *något* högre lön, vi får mer av
yrkesskolor (praktisk utbildning som mer direkt leder till jobb är en god idé).

Bara några tankar. Bidra gärna med egna!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)