[SKRIVA] Re: [SKRIVA Tidig finl'ndsk science fiction

  • From: Petri Salin <petrisalin13@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Jul 2010 00:21:25 +0300

Jo jag märkte senare att du, Bertil, aldrig påstod att Krook var finlandssvensk
- var själv bara så inne på det där med finlandssvenska SF-författare pga. vår
panel i Jyväskylä i lördags - som då just handlade om finlandssvensk SF och
hävdade att Topelius var den tidigaste finlandssvenske SF-författaren, men även
den tidigaste SF-författaren i Finland överhuvudtaget.

Det där med Krook ändrar ju lite på saken. Även om Krook då varken är en
finlandssvensk författare eller en författare i Finland (så att han skulle ha
skrivit eller gett ut i Finland - fast det där med att han inte skrev i Finland
är ju naturligtvis en ren gissning och endast det!), så är han helt som du
säger, en SF-författare från Finland. Och jag har svårt att tro att det kan
finnas någon tidigare än han.

Hursomhelst, går ej att ignorera Krook!

Men fascinerande att du fick texten fotokopierad. Hur verkar texten? Det här är
faktiskt riktigt spännande.

Kan fö. vem som helst få boken fotokopierad på Universitetsbibban? Även från
Hfors? (Jag är tämligen övertygad att det inga exemplar finns i Finland
eftersom Krook är en okänd figur, hans anknytning till Finland inte alls är så
självklar och boken måste ju dessutom vara enormt enormt sällsynt.)

ps