[SKRIVA] Re: [SKRIVA Tidig finl'ndsk science fiction

  • From: Petri Salin <petrisalin13@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Jul 2010 21:40:47 +0300

Men det här är ju en vansinnigt intressant bok! En för mig totalt okänd
författare.

Ett par saker kanske bör betonas. Kan vi kalla Krook finlandssvensk? Nej.
Begreppet existerade ej när han levde utan är rätt senfött. Tex. Runeberg ansåg
sig vara svensk. Finlandssvenskheten kom till någon gång på det sena
1800-talet. Innan det var man svensk i Finland eller svenskatalande i Finland.

Krook: född i Finland ja, finlandssvensk nej.

Och eftersom jag antar att boken är utgiven i Sverige (även om det är lite
konstgjort att dela upp Riket på detta sätt så att säga efterklokt) av en herre
som både levde sitt vuxna liv och gjorde sin karriär i Sverige som en svensk
(med svenskt påbrå, antar man) så tycker jag att man de facto kan och rent av
bör bör prata om en svensk bok, ävenm om den är författad av en föddes i
Finland.

Boken är väl utgiven i Sverige? Nu undrar jag var i helsicke man får tag i den
. . .

ps

> From: zenzat@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Re: [SKRIVA Tidig finl'ndsk science fiction
> Date: Fri, 23 Jul 2010 18:20:04 +0200
>

> Ahrvid Har utnämnt Zacharias Topelius till Finlands första sf-författare.
> Men vad ska vi då säga om Johan Krook som 1741 kom ut med
> Tannckar om Jordens Skapnad eller Fonton Freemasons Äfventyr, som handlar om
> en resa till månen, där jordbornas förstånd förvaras på flaskor.
> Fonton Freemanson tar tillbaka sitt förstånd. Han var född i Finland, Nyland
> och var bland annat i Äbo
> [...]

Hotmail: Kostnadsfri och säker e-post med många funktioner.
https://signup.live.com/signup.aspx?id`969