[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stängd kultur (var: (no subject))

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Sep 2011 15:01:01 +0200

From: sten.rosendahl@xxxxxxxxx
> Jo, SFV-festivalen är i grunden bra och priserna i de stora klasserna
> känns rättvisa medan minutfilmstävlingen har försummats, både
> visningsmässigt och jurymässigt, jag skulle själv vilja ha en
> 90-sekunderstävling som nu är vanligare utomlands.
Hm, jag var inte medveten om att ett 90 s-format blivit vanligt utomlands. Är
det så? Annars har jag för mig att minutfilmen (60 s) är ett svenskt koncept
och just därför kan det finnas skäl att hålla kvar vid det.
Vet inte om jag håller med om att minutfilmerna på SFV-festivalen försummats.
Senast hade man iofs separat visning av samtliga bidrag i sidolokal, men
huvudvisningen av de 16 finalisterna blev ganska populär.

> Amatörerna i SFV
> har också kommit lite på undantag de sista åren genom att tyngdpunkten
> förskjutits mer åt filmskolor och programmet krympts till en dag (i en
> engelsk festival har man ett Videocafe enligt jukebox-modellen för att
> hinna visa mer film och låta publiken ha inflytande).
Man har minskat antal kategorier från tre till två, varvid filmskolor och
semipro sammanförts.
Håller med om att det bör ges större utrymme för filmer som inte utvalts till
den officiella programmet. SFV har haft en sorts jukebox ibland eller konceptet
Öppen Duk, då filmer visas i pausarna. Idag då nästan alla filmer finns i
filform kan man mycket väl ha både en och flera jukeboxar! Ett par datorer och
ett par hörn med några stolar och en meny där man kan välja bland
icke-program-filmer. Alla filmer står i programboken (även dem som inte ingår i
det officiella programmet) och det är ofta jag vill se filmer som inte ingår i
programmet.
Det kräver iofs litet programmering och datakunnande att sätta upp ett sådant
system, men bör inte vara oöverstigligt.

> Observera att
> festivalen troligtvis byter namn till nästa år, men det kommer väl du
> Ahrvid att rapportera om här antar jag...
Jo, det diskuterades på senaste festivalen. Ö h t har det skett många
förändringar i SFV-festivalen de senaste 2-3 åren (en ny generation i SFV har
tagit över). Mestadels positivt, med vad som jag uppfattar litet större
satsning och mer varierat program. Men kortandet av tiden för filmvisningar är
tveksamt (och jag gillar inte heller inträdesavgift).
Så här vore idealiskt: TVÅ officiella program, i två salar (Replica på
Hantverkargatan som man använt har ju två salar). Plus då filmjukebox(ar). Då
får fler filmer plats och man kan lättare hitta de filmer man vill se (och
missar man någon finns jukeboxen). Det kräver litet mer admin (två
filmvisnings/projektoransvariga, någon som fixar jukeboxen) men kan vara värt
det.
Och en annan sak är kraftigt ökad PR/media-kontaktverksamhet. Det konstiga är
att SFV-festivalen som är ganska bra och har i alla fall 100+ besökare får så
litet uppmärksamhet. Kan vara någon enstaka artikel ibland. (Och mer PR kan dra
mer folk också.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)