[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stängd kultur (var: (no subject))

  • From: Sten <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 4 Sep 2011 14:12:34 +0200

Den 4 september 2011 13:46 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>  Här tycker jag dock att just SFV-festivalen är ganska liberal. Det är inte
> alls säkert att s k konstnärliga filmer vinner. (Du vet, filmer modell när
> SVT/Filminstitutet utropar "Novellfilm!" och det kommer en deprimerande,
> långsam historia i mörka färger om en invandrad förortsfamilj.) Jag erinrar
> mig många vinnare av de högre priserna som är roliga och underhållande.
> (Dessutom har SFV ganska många diplom och medaljer, så många får ett litet
> erkännande.)

Jo, SFV-festivalen är i grunden bra och priserna i de stora klasserna
känns rättvisa medan minutfilmstävlingen har försummats, både
visningsmässigt och jurymässigt, jag skulle själv vilja ha en
90-sekunderstävling som nu är vanligare utomlands.  Amatörerna i SFV
har också kommit lite på undantag de sista åren genom att tyngdpunkten
förskjutits mer åt filmskolor och programmet krympts till en dag (i en
engelsk festival har man ett Videocafe enligt jukebox-modellen för att
hinna visa mer film och låta publiken ha inflytande). Observera att
festivalen troligtvis byter namn till nästa år, men det kommer väl du
Ahrvid att rapportera om här antar jag...

--StenR