[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Sf-genrens rötter

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Sep 2008 12:40:37 +0200 (CEST)

Från: kadavro@xxxxxxxxx
>Tänk er att hitta en grottmålning från jägarstenåldern där
> en SF-historia pågår. Vad skulle den innehålla? Något
> liknande antikens grekland kanske?
>Vad tror ní?
  Hm, grottmålningarna har dunkelt ursprung och syfte. En del gissar på
jatkmagi, andra på målningar för religiösa ceremonier. Men jag har inte hört
någon teori som säger att de berättar historier i vår mening.
  Vi kan ju alltid anta von Dänikens position, och förmoda att ev sf-element i
grottmålningar skulle bestå av bilder på rymdskepp och utomjrodingar i
rymdhjälmar. Det är väl ungefär vad han alltid hävdat.
  Jag tror att våra grottförfäders möjlighet till spekulativ fantasti var rätt
begränsade, då de var fullt upptagna av att överleva och inte hade tid att
sitta och spekulera i mer avancerad mening. Dessutom var nog många av de
abstrakta tankebegreppen  som kunde behövas inte utvecklade än.
  Däremot hade man sf (eller vad man kunde kalla det) i antikens Grekland! Vi
har Lucianos "En sann historia" (från ungefär den epoken) för att inte tala om
spekulativa historier av Platon, hans historier om Staten (en sorts utopi)
eller Atlantis. Grekernas spekulativa historier tycktes handla om mer "perfekt"
utvecklade samhällen, fast med ganska begränsade tekniska eller vetenskapliga
spekulationer. Liv på månen (som i "En sann historia") kunde man också tänka
sig.