[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Sf från 87 om 2017: The Running Man (nu på TV4)

Ahrvid Engholm:

> Jag ser att TV4 1.20 (strax) visar "The Running Man" som är science fiction
> - gjord 1987, utspelande sig 2017. Så här beskrivs framtiden om blott några
> år:
>
> "In the year 2017, the world economy has collapsed. The great freedoms of
> the United States are no longer, as the once great nation has sealed off its
> borders and become a militarized police state, censoring all film, art,
> literature, and communications.

Det kan jag nog förstå att Ahrvid Engholm finner denna filmen intressant,
för den principen som USA fungerar efter i filmen är ju samma som Skriva.
Alltså "censoring communications". Precis samma sak som händer med Skrivas
arkiv då och då när det är något som inte passar Ahrvid Engholm som står i
något inlägg. Skrivas grundlag är alltså lika maktlös som USA:s grundlag har
blivit i framtiden enligt filmen!

Viserligen är Skriva ett inte så stort samanhang men det tråkiga är väl att
det är ett verkligt sammanhang och inte bara på film. Även i mindre
sammanhang som en lista är det avskyvärt med censur, som stirder mot allt
skrivande och yttrandefrihetsprincipen.

Hälsar gör Göran

-----