[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Några novellskrivartips (återpostn)

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 26 Jun 2008 08:39:40 -0500

From: "Olof Bjarnason"
>Det känns som konflikt/problem är nära besläktat med rollpersonernas
>viljor -- det blir ett slags "elektrisk spänning" som uppstår mellan
>två roller eftersom de vill (lite generellt) förändra världen på något
>sätt som inte går ihop med varandra - polisen vill sätta mördaren i
>fängelse, mördaren vill mörda några fler alternativt komma undan utan
>att fångas.

Så är det nog. Det där om "elektrisk spänning" är en bra bild. Det känns kanske
litet som det skulle passa bättre på engelska: electrifying excitement. Det har
knappast med elektricitet att göra.

De flesta människor vill förändra världen på ett eller annat sätt. Då blir det
konflikter. Jag misstänker att en hel del mördare känner att de gör världen
bättre (för det var en usel person som dog, han hade gjort så dåliga saker,
osv) vilket säkert behandlas i pyskologiska deckare. (Jag läser inte sådana,
inte många i alla fall.)

>- Om person A har tillgång till teknologin att ändra riktning på
>orkaner, är en konflikt att han både vill sälja teknologin dyrt men
>samtidigt inte bli känd (för då svävar han onekligen i livsfara!

På mig verkar det som en typisk konflikt.

Man kanske kan tänka sig att han vill sabotera teknologin också, då han insett
att den är farlig.

Eller att han vill inte sälja, men dela ut den då han anser att den bör vara
till för hela mänskligheten.

Man kan tänka sig att han vill hämnas på chefen på forskningsprojektet. Det
finns många trådar.

>Jag känner mig lite tafatt - en hjälpande hand någon?

Du har fått en del kommentarer. Jag hoppas mina var till någon hjälp.

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--
Be Yourself @ mail.com!
Choose From 200+ Email Addresses
Get a Free Account at www.mail.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).