[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] DN om upphovsrätt

  • From: Jon Ljunggren <jonljunggren@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 27 Sep 2008 12:43:15 +0200

Hej!

Jag använder också gmail och ser konstiga tecken där det bör vara å ä och ö i dina mail. Kanske har du satt kodningen för utgående meddelanden till att alltid använda utf-8? Det är möjligt att mailinglistans programvara inte klarar av detta format.

/Jon

Från: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
Nja, jag tror inte det är base64-kodning du ser ... base-64 bes tår
endast av a-z, A-Z, 0-9, +, / och =.
Vad är det då? Och varför slänger Gmail in det?

Nu börjar det bli lite rörigt här.

base-64 är en teknik för att koda binärfiler (t.ex. exe- filer) med hjälp av "vanliga tecken" som a-z, A-Z, 0-9 etc. PÃ¥ sÃ¥ sà ¤tt kan de
"läggas rakt in i" ett vanligt epost-meddelande, som "ren text".

Göran påstod att det skräp som vissa av er ser i mina
maillinglist-postningar var base-64 kod. Jag förklarade att det à ¤r det inte, som tydligt ses när man vet vilka tecken som ingÃ¥r i base-64.
Titta själv på exempelskräp:

"?r $??%v?Z??F????j?b?????u?u????!?? ? 0?J??j?+b? (??ez?$?+??z?_??
?l?? ?X??J&???w????y?l?? ?"

Icke-bokstavs-tecken är ?, $, %, _, +, (, | dvs. 7 stycken
icke-alfanumeriska tecken, om jag ser rätt. I Base-64 förekommer
visserligen några icke-alfanumeriska tecken, men de är exakt tre till
antalet.

Med detta inte sagt att det kan vara nÃ¥gon form av kodning (det à ¤r det
förmodligen!) men det är inte base-64-kodning.

Om det sedan är gmail eller maillinglistservern som lägger dit
skräptecken, anser jag Ã¥terstÃ¥r att se. Ã…terigen: inga andra klagar pÃ¥ dessa problem i mina mail. Och antalet användare av gmail är và ¤ldigt
väldigt stort här i världen.

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlis tan

SKRIVA - sf, fantasy och skr�  *  �dsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�istkommandon (ex subject: subscribe).