[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 Sep 2011 10:02:53 +0200

2011/9/15 pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
> Med risk för att bli anklagad för att stå i elefantexkrement till- var vad
> det knäskålarna ?- eller dra ned diskussionsnivåntycker jag ändå att Susanne
> har mest "rätt".Och jag har  då aldrig hört att vi är "jämlika inför lagen"
> däremot påstås det ju att vi ska vara "lika inför lagen", vilketegentligen
> skulle betyda att en lågutbildad arbetslös person inte skulle dömas
> annorlunda än en högutbildad tjänsteman./MVH pia

Definitionsmässigt har hon öht inte rätt. Jämlikhet har ingenting med lika
fördelning av resurser eller utjämning av skillnader att göra. Hon förväxlar
det med välfärd, kommunism, jämställdhet och en mängd andra begrepp.

Man kan instifta rättigheter som säger att alla ska ha rätt till minst
levandsnivå X, och då ska den också uppfyllas för alla oavsett kön och
hudfärg och religion. Att lagen ska vara lika för kvinnor och män är en
jämlikhetsfråga, likaså att svarta ska få gå på bio precis som alla andra,
att män och kvinnor ska betala lika mycket pengar för att bli klippta i
samma frisyr, att kvinnor ska få bli präster, att homosexuella ska få gifta
sig på samma villkor som heterosexuella osv. Det är värdefrågor som berör
människors lika värde och lika rättigheter.

*Att alla ska ha samma rättigheter medför inte att alla ska ha tillgång till
samma resurser. *Däremot kan man såklart instifta rättigheter som säger att
alla ska ha den eller den resursen.

 /Anna