[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nyhetspostningar m m (var: Clarke förutsäger framtiden)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 May 2011 17:52:46 +0200

From: 70264andersson@xxxxxxxxx
> Redaktörer har ju så olika åsikter de med... Smak och tycke. Vissa anser att
> det inte borde vara så, d v s att det skulle finnas
> någon form av objektiv sanning om vad som gör en berättelse bra och att det
> inte borde spela någon särskild roll vilken redaktör man
> skickar till. Men så är det knappast, även om alla människor säkert
> uppskattar kvalitet, teknisk skicklighet och noggrannhet i
> språkbehandling. Ungefär som i musikvärlden.
  Naturligtvis har redaktörer olika smak. Men de måste också väga det mot vad
som kan funka för förlaget, trender på marknaden osv.
  I slutänden är det läsaren som bestämmer. Gillar hon/hon inte boken så köps
den inte (iaf köps inga fler böcker av samma författare, av samma typ, osv).

> Man kan ju också störa sig på (som redaktör) att en händelse aldrig får någon
> förklaring. Att otroliga händelser så att säga hänger
> i luften och därför aldrig blir riktigt trovärdiga.
> En smaksak tror jag är det här med logik. En del läsare stör sig oerhört
> mycket på när det finns en logisk lucka eller kullerbytta i
> en berättelse eller om en person agerar på ett sätt som den rent psykologiskt
> inte
> borde göra. Andra märker det inte ens...
  Jag som delvis växte upp med deckare (det var alltid andraval efter sf) blir
nog känslig för logiska luckor, då deckargenren går ut på att man skall
klarlägga ett händelseförlopp som måste hänga ihop.

> En annan sak som verkligen kan vara ett vågspel är det här med politik...
> Skriver man politiskt korrekt eller politiskt inkorrekt
> för den delen så är det väl också något som inte faller alla redaktörer i
> smaken.
  Min novell i Vildsint i skymningslandet är i hög grad politiskt inkorrekt.
Den handlar om klimatdebatten, men är alltså kritisk till den dominerande
uppfattningen om att jorden går under som i en bastu. (Och den som följt mig är
nog föga förvånad.) Så jag är glad att den kom med.
  Dock blir det ett sidotema, eller en ram - det finns också en, som jag anser,
riktig story med ett skeende som utreds och förklaras och där upplösningen inte
har med politik att göra. Litet "vetenskaplig deckare" kan man säga...
  Men politiska - eller andra populära - trender ÄR sådant som vägs in vid
utgivning, misstänker jag starkt.

> [...]
> som påminner ganska mycket om sådant man redan läst
> eller sett på film. Det kan ju funka hos rätt läsare/redaktör. Andra
> förväntar sig något nytt, något som inte är lika exploaterat...
> Redaktören kanske har läst tusen historier och sett hundra filmer om den
> stora zombieinvasionen och vill inte än en gång haspla sig
> igenom det. Om det är på gränsen till (omedvetet?) plagiat så kan det hända
> att den ena redaktören inte läst originalet, medan den
> andra redaktören
> har gjort det. Eller så kan det vara tvärtom. Vederbörande älskar zombies...
  Upprepningar av det som redan gjorts är alltför vanliga.
  Egentligen begriper jag inte varför Henning Mankell blivit så framgångsrik.
Han upprepar bara receptet från Sjöwall/Wahlöö, dvs deckare kombinerad med
(vänsterinriktad) samhällsanalys, dvs klagomål på att allt går åt helvete.
  Zombies och vampyrer har varit en trend ett tag. Jag begriper inte! Vad är
det för intressant med "odöda" och figurer som suger blod? Det har förklarats
med att dagens ungdom (trenden är stark bland yngre) känner sig vilsna och som
outcasts, och vampyrer och zombies är vilsna outcasts. Jag vet inte om jag tror
på det.

> Jag tror det är av samma orsak som att en del företag när de får en ansökan
> om jobb hör av sig och vill ha en intervju, medan andra
> företag inte ens svarar. Det beror lite på vilket behov som finns och hur väl
> den som
> söker svarar på det behovet.
  Olika behov hos olika förlag, och olika mängd av tidsbrist och personal.
  Att manus avfärdas med standardbrev är *utgångsläge*. Det är vad som gäller
för det mesta.

> Dessutom tillkommer problemet att berättelsen kanske inte alls passar i
> förlagets utgivning.
  Just det.

> Dessutom får man väl inse att det faktiskt är ganska svårt att skriva
> noveller. Åtminstone BRA noveller. Alla kan skriva en novell
> om de bemödar sig, men det är inte alla som kan skriva en riktigt bra novell
> som tidningen eller förlaget tycker är värd att
> publicera.
  Det är sant. Noveller kräver mer skärpa. I en längre berättelse kan man täcka
upp det som funkar sämre genom att skriva en massa saker som döljer det. Man
får tänka igenom en novell noga. En roman kan man påbörja och kanske t o m
skriva färdig på ungefärliga uppfattningar om vad som skall finnas i den. Man
har plats och tid att puffa saker rätt.
  Men i en novell skall allt ligga rätt från början.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----