[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Novell för kommentarer

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Jun 2008 13:45:57 +0200 (CEST)

Från: johan.remer@xxxxxxxxx
>Det var något av det sämsta jag har läst på väldigt länge!
  Det var ord och inga visor det!
  Några synpunkter av mig (i många fall anmärkte jag inte på samma sak som
Johan Reimer).

> Att göra
>nytt stycke var tredje, fjärde mening gör att texten blir väldigt
>upphackad.
  Något sådant noterade inte jag kring texten.
  Men för min del förespråkar jag att man blandar korta, långa och mellanlånga
stycken. Jag tycker t o m att man ibland kan ha stycken som består blott av en
enda mening eller några få ord. Det handlar om tempo. Styckebyte markerar en
paus, och genom att variera styckelängden varierar man textens tempo.

>Bara för att nämna en detalj som Ahrvid tog upp också. Namnen känns
>väldigt konstruerade. När jag skrev sf-noveller när jag gick i andra
>klass brukade jag också använda krångliga namn av typen
>"gargelblorgelgruf", och min fröken påpekade det dumma i det. Efter
>det slutade jag med det. Det är en process som Anders uppenbarligen
>inte har genomgått.
  Jag tror att det var Lin Carter som en gång skrev en insiktsfull artikel om
fantasy-namn (samma principer tirde gälla för sf-namn). Däri noterade han bl a
förkärleken för X, Y, Z och apostrofer.
  Jag tycker att man bör ta antingen ett helt normalt namn, eller ett namn som
är nästan normalt men skiljer sig en liten aning. En sak jag brukar tänka på är
att om man har en berättelse med flera personer, försöker man få namnen på
dessa att skilja sig (så att det blir lättare att mentalt separera personerna).
Man kan inte ha en person som heter John och en annan som heter Johan (men
däremot t ex en John och en Abraham).

>Och så ett litet tips. Ska du parodisera krigshistoria, gör det inte
>så förbannat uppenbart! Du dumförklarar dina läsare om du tror att du
>måste döpa protagonisten till "A Dolfi T'ler" och De Andra till
>"ljudarna" för att läsarna ska förstå.
  Det noterade jag med ganska snart i texten.

>Tillbaka till /r/i/t/ skrivbordet. Eller hellre, gör oss en tjänst och
>låt bli att skriva och gör något du är bättre på.
  Njae, så elaka skall vi inte vara.
  Jag tror att novellen kan bli i alla fall bättre med litet jobb. Litet mer
gestaltning, och - givetvis - de poänger som skall introduceras får framföras
litet mer subtilt. Som nu är blir det en enda lång "Och så gjorde han... Sedan
gick han till... Därefter bestämde han sig för..." (det som kallas "tell", med
vilket åsyftas "referat").