[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mullsjö

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Mar 2013 18:18:25 +0100

Tjing alla SKRIVA-varelser!
Fyllda av förväntan startade vi denna fredagsmorgon från Malmö med sikte på
Mullsjö. Förutom jag var det Tora Greve och hennes Torsten som satt vid
ratten. Tora från Norge är något av ett kulturfenomen. Hon reser till alla
platser på jorden där det förekommer solförmörkelser, är mycket aktiv i alla
astronomiska sammanhang och därtill textilkonstnär. Och så skriver hon
science fiction. Vi kom till Mullsjö och tog in på sjangdobla Hotell
Mullsjö. Efter lunch gav vi oss i väg till Sägnernas hus som låg långt ute i
skogen i Sandhem, som ligger i Mullsjö kommun. Vi körde vilse men hamnade
till sist ute vid en jättelik röd lada. Ingen människa i sikte. En bil kom
och stannade. Ut klev en kille som tog ett par kassar. Jag tror ingången är
här, sa han och försvann in. Vi följde efter. Inte en människa. En
oljeeldning dånade, det stod prylar och målarburkar och Gud vet vad lite här
och var. Ett stort mörkt rum med bord och stolar öppnade sig. Ingen
människa. Vi hoade. Inget svar. Ett par män dök upp men var plötsligt
försvunna de med. Det började kännas lite kusligt, som om det fanns ett
svart hål där folk försvann. Så fann vi en trappa och traskade uppför den.
Plötsligt var vi i uppe på en monsterloge med bord för försäljare och
människor fullt sysselsatta med att fixa sina bokstånd. Och vilken lokal.
Den största öppna spis jag någonsin sett och längst bort i det största
utrymmet en servering. Ett mysigt ställe för en bokmässa och snart bekantade
vi oss med arrangörer och småförläggare för denna bomässa för sf, fanasty
och skräck är de små förlagens mässa. Men kommer det folk? Det får vi se på
lördagen. Nu ska jag iväg på mingel någon annanstans i denna smålandskommun.
Tjång!
Bertil
-