[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Kärnproblemet...

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Mar 2011 22:00:29 +0100

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>

Det påminner om Tjernobyl. Först säger myndigheterna att det inte är så
farligt, och sedan visar det sig att läget är desperat och
att folk offrar sina liv för att försöka stoppa ett nukleärt mardrömsscenario.
Historien upprepar sig... Frågan är väl om japanerna
är lika villiga att dö för att stoppa utsläppet som ryssarna var. Det är ju
inte precis hälsosamt att jobba vid ett kärnkraftverk
när strålningsnivåerna stiger i varje fall.

>  Och inbördeskriget i fando...eh, Libyen bara fortsätter. Be...eh, Kadaffi
> gör kraftiga angrepp och förlitar sig på försnillade
> pengar och legotrupper.

Jag undrar vem som är galen egentligen... Kadaffi som tror att han kan vinna
kriget med sina trupper, eller bedömare som först sade
att han skulle falla inom loppet av ett par dagar, sedan envist hävdar att han
håller på att förlora och att hans dagar är räknade.
De verkar inte ha någon kontakt med verkligheten. Hur ska en bunt
odisciplinerade rebeller kunna vinna mot en komplett armé, med
flyg, artilleri och stridsvagnar? De hade vunnit om NATO eller USA infört
flygförbudszon tidigare, men nu har Kadaffi fått tid att
omgruppera, att konsolidera sin ställning och samla sina styrkor. Nu är det han
som har övertaget, men det tycks som om
de där bedömarna inte kan någonting om militär strategi och liknande... Kadaffi
är själv militär. Han kan allt om sådant... Han tog
makten med våld och han tänker behålla makten genom våld.

/R