[SKRIVA] Re: [SKRIVA] JmULLSJÖLÖRDAG

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 24 Mar 2013 20:00:52 +0100

JAG UNBDRAR OM DET HÄR KOM FRAM I GÅR.jAG SÄNDER DET IGEN.

Den som tagit initiativet till bokmässan ”Andra Världar 2013” för science
fiction, fantasy och skräck i Sägnernas hus är i Sandhem i Mullsjö är Anna
Vintersvärd. Idén till mässan fick Anna sommaren 2012. I den väldiga
bokmässan i Göteborg drunknar sf, fantasy och skräck i allt annat. Kändisar
av skilda slag dominerar.
”Det finns i Sverige ingen bokmässa för dessa genrer”, säger Anna, som kan
ses som något av en pionjär.
”Vi räknar med att det kommer att ta ett par tre år att få fart på mässan”,
säger hon.
"Andra Världar 2014” planeras redan. Där ska man dra nytta av de
erfarenheter som görs vid denna mässa. Anna har fyra medhjälpare, däribland
maken Daniel.
På lördagens förmiddag fanns det nästan bara utställare på plats. De program
som genomfördes upplevdes bara av utställare.
”Vi ger inte upp om det kommer få besökare”, säger Anna. ”Vi har från första
början varit medvetna om att det tar tid att bygga upp och etablera en
verksamhet som denna.”
Något som kanske bör understrykas är den fantasyliknande jättelogen där
mässan äger rum. Den känns som en fantasyartad förutsättning för mässan, en
miljö som bokmässan i Göteborg aldrig kan ställa upp med. Denna känsla
förhöjs om man går in i muséet ”Våra förfäders fantasivärld”, som ligger i
direkt anslutning till logen. Helt oväntat ställs man inför en rad fina
scener, där svensk folktro åskådliggörs i scenbilder med varelser i både
naturlig och övernaturlig storlek. Där finns maran ridandes en sängliggande
människa, bäckahästen, en sjöjungfru, hittebarnet, hustomten, Näcken,
lindormen, myringen, vättarna, varulven, häxbränning och en rad andra
scener. Verkan förhöjs av den grottliknande miljön. ”Våra förfäders
fantasivärld” skapades av logens tidigare ägare.
”Andra Världar” är en mässa där de böcker som saluförs kommer från små
förlag, från egenutgivare, print on demand. Några stora förlag med
jätteresurser stör inte helheten.
Jag pratade med Annas man Daniel och när jag talade om för honom att
sf-författaren Cordwainer Smith på sin tid sa att science fiction är den
enda litterära genre som skapat rader av forskare, så sa Daniel spontant.
”Jag läste sf när jag var 9 år och sf fick mig att utbilda mig till
ingenjör.”
Cordwainer må le i sin framtid eller var han numera håller till.
Daniel berättade också att den bok som gjort starkast intryck på honom är
författad av en svensk. Dénis Lindbohms  Bevingaren. Även Dénis må le i den
inkarnation där han numera befinner sig.
Så började det dyka upp mässbesökare. Alltfler men inte i stora mängder. Men
det fanns flera intressanta inslag på lördagen. Malin K. Eriksson
marknadsförde sin kommande bok genom att buktala genom sin docka Kalle
Frågvis. Det var första gången hon försökte sig på det greppet som få
författare kan efterhärma.
Vidare ledde Katarina Svensson ett marknadsföringssymposium där många syn
punkter ventilerades.
Bertil

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).