[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Apples censur och E-böcker

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 9 Apr 2011 16:12:33 +0200

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx

> Om det är vad Apple anser är bäst för deras affärsverksamhet så ska
> det väl stå de fritt att göra som de vill? Det kan handla om sådana
> saker som att inte reta upp potentiella kundgrupper eller att få
> föräldrar att känna sig trygga med att ge en padda till sina barn.
Men att Apple har juridisk rätt att bete sig som de gör, betyder inte att de
har moralisk rätt. Jag tycker inte att föräldrar "skall kunna ge" Ipads till
sina barn är en motivering som håller (moraliskt sett, alltså). I så fall kan
de inte ge en vanlig dator med internetförbindelse till sina barn heller. FOlk
får sköta sin nätcensur själva inom hemmets fyra väggar. Den skall inte
pådyvlas oss uppifrån.
(Men det går att moraliskt motivera begränsningar. På ett ungefär kan vi säga
att gränserna i svensk TF/YGL är rimliga, minus gummiförbudet om "hets mot
folkgrupp" som bör avskaffas.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----