[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ang pseud "Ove Ridé"

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Jun 2008 15:32:57 +0200 (CEST)

Från: nitro2k01@xxxxxxxxx
>Haha, snarare "vrida rätt" som du kallar det.
>Du har till och med haft vänligheten att göra det i detta senaste mail.
  Icke alls. I mitt svar har jag förstås som alltid citerat rätt.
  (Men det hela är enkelt. Pseud OR lever i villfarelsen att det skulle vara
ett "felaktigt citat" om en person inte citerar allt som avsändaren *önskar*
att han skulle citera. Men det är fel, och en löjlig föreställning. Man citerar
det man önskar kommentera, förstås, och inget annat. Och det är att citera
korrekt.)

>Felcitering #1: Här utelämnade du en viktig bit information
  Det är ingen felcitering. Utelämnande av något som är irrelevant är helt
comme il faut. Jag önskar att minimera antalet elektroner som jag ödslar på
dina tramspåhopp, och någon som helst skyldighet att i citat upprepa dem och
sedan bemöta dem har jag inte alls.

>Felcitering #2: Här klippte du bort min huvudpoäng
  De ovan. Ingen har skyldighet att sitta och upprepa allt andra påstår. Och
det är inget "felciterande". Det jag citerar är korrekt, och annat hoppar jag
lika korrekt över.

>På det viset så slapp du besvara det som faktiskt var min poäng.
  Bedrägeriet i fanfonden har jag minsann tagit upp ordentligt. Så försök
inte!

>Felcitering #3: Låt oss jämföra det med vad?
  Åter ett korrekt citat. Det är inte att "felcitera" att blott vara
sparsmakad med hur mycket man tar med i det man kommenterar. (Grejen är ju att
vem som helst kan gå tillbaka om vederbörande har lust. Varför skulle någon
därutöver vara förpliktigad att sitta och upprepa allt någon annan påstår!)

>du klipper bort en stor del av det du citerar för att
>att framställa det som att den du citerar ställde en annan fråga/la
  Fel. Restriktivitet i hur mycket jag kommenterar beror på sådant som a)
respekt för bandbredden, b) att slippa sitta och upprepa någon annans grundlösa
anklagelser. Om någon säger något huvudlöst må det vara en sak, men det finns
inget förpliktigande för en annan att i citat sitta och upprepa det. Varför i
all världen skulle det vara en plikt att sitta och upprepa andras anklagelser
och påhopp!
  Dumheter.

>Jag kan påpeka att jag har skickat *alla* mina mail till listorna
  Osv osv... Här styrker jag ned bara för att jag pga bandbredd inte har lust
att sitta och upprepa en lång, omständlig förklaring - som är helt irrlevant!
  Allt det du påstår om hur du använder mail må vara sant (eller ej), men det
har inget med sakfrågan att göra som är att den enda för vilken
psudonymanvändning är dokumenterad är du.

>Nej, men däremot går det enkelt att skrämma bort folk om man vill det.
  Det går, men så har ju inte skett. I stort sett alla är kvar på SKRIVA
(utöver normal medlemsomsättning - sådan förekommer alltid - som dock utgör ett
visst överskott till listans fördel).

>Och eftersom de flesta skrivaiter mest är aktiva på
  Såsom jag redan förklarat är så icke alls fallet. De flesta SKRIVA:iter är
inte aktiva alls (tyvärr)
  Du försöker dra jätteväxlar på en *handfull* personer. (En "hand full" är i
storleksordningen fem; det är därifrån uttrycket kommer.)

>  Ledsen att göra dig besviken, men det är svårt att se något klandervärt i
> att stå för sina ord och främja det som är rätt.
  Men det är alltså moraliskt sett helt fel att främja försök att införa
censur på en lista som uttryckligen - här gäller frågan t ex att stå för sina
ord, såsom det tydligt står skrivet i FAQ:en - är omodererad och inte alls till
för sådant.
  Din moraliska kompass är helt snurrig om du fått för dig något så dumt.
Försöker du hävda något så fördärvligt kommer du att finna att andra kommer att
stå emot det, hela vägen.