[SKRIVA] @SFJournalen 160 followers

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 Sep 2011 12:07:59 +0200

För en tid sedan passerade @SFJournalen (min twitterkanal, främst avsedd för
nordiska fantastiknyheter på engelska, men är jag på resa stoppar jag också in
skoj som händer då) 150 followers. Idag såg jag att jag första gången nått 160!
(Eller det lär pendla mellan 159-161 ett tag, för folk hoppar på och av.)
  I senaste tweeten rättade jag det Bertil påpekat, att det var Cavefors, ingen
annan, som var på Världens Minsta Bokmässa. (F ö, om det nu har betydelse,
innebär ju det att jag "erkänner att jag hade fel". Dumt att skriva fel namn.
Pinsamt.)
  Twitter är ganska kul. Jag tycker absolut att det är roligare än det där
Fjäskbook eller vad det heter. Småmeddelanden tar inte så mycket tid att
skriva, eller läsa, och det är litet spännande att förkorta och försöka klämma
ihop något vettigt på 140 tkn. Jag vet att det finns fler på SKRIVA som kör
Twitter (meddela gärna era twittererfarenheter!).
  I kombination med att nå Twitter via en liten mobil blir det extra kul. I
Malmö satt jag t ex i en park och berättade att det fanns en ny "Scifi"-butik
som jag råkade se. Det är otroligt fascinerande med de här små lurarna med
Internet, GPS, etc. Vilken sf-författare hade före, säg, 1990 föreställt sig
något sådant? Att kunna nå världens all info via en pryl i fickan. Att i
realtid kunna navigera på en elektronisk karta. Att ha film, musik, roliga spel
etc tillgängliga i en pryl som ryms i handen.
  Själv har jag skrivit om något liknande i Mord på månen (vars första noveller
är från tidigt 00-tal). Jag kallar en elektronisk totalkommunikationspryl för
en "multikomm". Förutom alla funktioner vi redan har i "smartphones" kan en
multikomm spela in allt som händer i närheten i 3D, och projicera saker i 3D "i
luften". De kan också skriva ut kodremsor med "elektroniska pengar". Vet inte
vilka mer funktioner man kan tänka sig i en bärbar enhet? Kanske saknar jag
fantasi?
  Men Twitter hade jag när jag skrev ingen aning om...

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antolgi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)