[SKRIVA] Resultat för novelltävlingen

RESULTAT:
NOVELLTÄVLING PÅ ÄMNET ”JAG-FORM”

Avgivna röster (de återges som de insändes, med något förtydligande ibland):

Tobias Holmgren:
1. Min fiende (3 p) (Mikael Eriksson)
2. Turingtesten (2 p) (Ahrvid Engholm)
3. Jag, drake (1 p) (Birgitta Svensson)

Anders Lindberg:
1. Tobias Holmgren
2. Ahrvid Engholm (novellen "Elektronisk hämnd")
3. Mikael Eriksson

Mikael Eriksson:
(Som dessutom angav korta motiveringar, som återges. ME angav poängen direkt,
där 3p betyder plats 1, osv.)
3 P : "Onsdag i september 1982, kl 12:35"
Lite stel i början (Händelse 1, Händelse 2 och Händelse 3" blev stel
uppräckning, utvikningen om att ta kappan eller inte gjorde att berättelsen
stannade upp) men bättre sedan. Intressant ide och en del formuleringar som jag
gillade. ("För man ska passa på") och slutet "Det blir ett sablars kaos. När
man stoppar Tiden." som antydde tillräckligt om vad som skulle hända.
2 P : "Turingtesten"
Bra skrivet hela vägen. Att bara använda dator och tangentbord vid turingtestet
är för att ge människa och dator samma villkor, så det är inte en nödvändig del
om man vet att den andra är dator.
1 P: "Jag drake"
Den fick aldrig riktigt fart men drakarna är intressanta.

Och då 0 P till "Elektronisk hämnd". Välskriven och med bra flyt. Det var
oklart varför huvudpersonen gav upp så lätt i slutet då han bara stycket innan
sagt att han skulle kunna försöka igen om något gick fel. Min tyngsta
invändning mot den är att jag inte tyckte den var varken
SF/Fantasy eller skräck. Snarare samtidsthriller.

Gunnar Andersson:
1 - bäst: Onsdag i september 1982, kl 12:35, av Tobias Holmgren
2 - näst bäst: Min Fiende, av Mikael Eriksson
3 - tredje bäst: Turingtesten, av Ahrvid Engholm

Ahrvid Engholm:
1.Tobias Holmgren
2.Mikael Eriksson
3. Birgitta Svensson
(Notera: AE hade två egna noveller, som han inte får rösta på. Så rösterna
fördelas på de tre återstående.)

Resultatet blir:

1:a plats:  "Onsdag i september 1982, kl 12:35" av Tobias Holmgren, 12 p

2:a plats: ”Min fiende” av Mikael Eriksson, 8 p

3:e plats: ”Turingtesten” av Ahrvid Engholm, 5 p

Poäng också till: ”Jag drake” av Birgitta Svensson (3 p), ”Elektronisk hämnd”
av Ahrvid Engholm (2 p).

Fem noveller deltog, fem personer röstade också. Det får väl anses vara
någorlundaq gott utfall (och man kanske kan prova systemet med att listan
röstar, istf jury, fler gånger).

--Ahrvid Engholm,
rösträknare

Ps. Någon som har förslag på en ny tävling, jury, ämne osv?

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)

http://imagine-msn.com/messenger/launch80/default.aspx?locale=en-us&source=wlmailtagline-----