[SKRIVA] OT: Re: Re: Linda Skugge osv.

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 08:42:54 +0200

Hej,

I min skola så var det rabbling av prepositioner, glosor etc på
tyskundvervisningen, och utantill-lärning av multiplikationstabeller.
Och jag gick i den "flumskola" som du och Björklund verka tycka att
det var - en skola som var styrd av läroplan framtagen av en borglig
regering - det är läroplanerna som är det som i grunden styr skolan -
inte utredningar. SIA-utredningen kom till efter LGR 69, och kom till
efter rapporter från lärarorganisationerna om bristande ordning,
mobbing mot elever och lärare, samt en allt svårare arbetssituation
för lärarna i många skolor.

Jag tror inte du svarade inte på om du läst den nya läroplanen.

/mikke

Den 25 september 2011 21:37 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
>  Något sådant känner jag inte igen ö h t.

>  Det är inte vad jag talar om. Jag talar om att skolan måste ställa krav.

>  Det är bra om elever är tysta iaf under lektionerna, om de inte svarar på
> frågor.

>  Jag läste t ex tyska. Det är HELT nödvändigt att lära sig rabbla
> prepositionerna som styr ackusativ eller dativ för att komma framåt i
> tyskaundervisningen. Djupare förståelse får komma senare, men man MÅSTE kunna
> det.
> [...]

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx
0702024961
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).