[SKRIVA] Re: NaNoWriMo

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Oct 2011 17:29:25 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> jag skulle vilja delta... ska försöka om jag hinner. Har inte varit med
> förut, men jag tror att det skulle vara bra för mig för att komma igång och
> skriva igen.

  Intressant om en eller annan på SKRIVA vill delta i NaNoWriMo. Berätta gärna
hur det går i så fall!
  Jag kommer inte att vara med. Har inte tid och jag har aldrig sett mig som
romanförfattare. Men jag har skrivit relativt långa texter någorlunda snabbt
vid några tillfällen.
  På 3-4 dagar så där 1982 skrev jag och David Nessle kortromanen Blodets
brödraskap, som blev drygt 200 000 tkn (NaNoWriMos 50 000 "ord" motsvarar 300
000 tkn). Och det skrevs på skrivmaskin! Sedan satt några stackare och skrev av
det en gång till för publicering i ett fanzine...
  Min långnovell "Gårdagens värld idag igen" (finns på nätet, börjar på sid 6 i
SFF-Bulletin 146, http://percjorgensen.com/hobby/fanziner/sff146.pdf) blev ca
100 000 tkn och skrevs på en vecka.
  Första utkastet på "Mord på månen" (titelnovell i samlingen med samma namn)
var också ca 100 000 tkn och skrevs på ungefär en vecka. Sedan tillkom förstås
massor av redigering och efterarbete. Men det är en viss poäng med att "skriva
av sig" ganska snabbt, och sedan kan man som Alba säger redigera och fixa i
efterhand i godan ro.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)