[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Sep 2011 11:10:22 +0000

> Date: Fri, 30 Sep 2011 07:44:33 +0200
> Subject: [SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.
> From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
>

> Usel idé tycker jag. Låter som ren hjärntvätt. Den sociala kompetensen som
> krävs på en skola mitt i Stockholm är en helt annan än den som krävs på en
> naturbruksskola i Norrlands inland. Egentligen handlar inte social kompetens
> om något annat än att kunna fungera i det sammanhang man befinner sig i, och
> tro mig, det jobbar låg- och mellanstadieskolor redan idag med hela tiden
> [...]
våga hävda sig själv, i andra ämnen. Det görs i viss mån redan. I svenska t ex.
Många andra ämne också, när man exempelvis diskuterar filosofi, etik mm.

Mobbare skulle få högre betyg om det var ett eget ämne, påstår du och blyga
elever
skulle få dåligt betyg. Det är just de blyga barnen som behöver träna på sin
sociala
kompetens eller om man inte gillar det ordet kalla det något annat.
De behöver öva på att våga vara sig själva och inte bara ett mobboffer som
gömmer sig
i ett hörn. Vem har då nytta av deras kunskaper när de står och gömmer sig i
ett hörn
bokstavligt eller bildligt talat och inte vågar säga vad de tycker eller vad de
vet?
Briljera med sin kunskap som du verkar vara så bra på? Briljera alltså.
OBS de blyga vågar alltså inte briljera med sina kunskaper. Men det behöver inte
betyda att de inte har kunskaper.