[SKRIVA] Re: Linda Skugge osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 30 Sep 2011 07:44:33 +0200

Den 29 september 2011 17:44 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
>   Men frågan är då vad man menar med uppfostring? Jag menar nog något i
> stil med att dels ge basala kunskaper, dels forma en människa som är
> någorlunda snäll och respekterar andra

Jag vill mena att det krävs ett mått av grundläggande uppfostran hemifrån
för att barnen ska kunna fungera i ett socialt sammanhang. Skolan har ett
uppfostrande syfte, men INTE redan från vaggan. Barnen som kommer till
skolan måste ha ett mått av uppfostran med sig från början för att kunna
tillgodogöra sig undervisningen och för att kunna fungera i en grupp.

Usel idé tycker jag. Låter som ren hjärntvätt. Den sociala kompetensen som
krävs på en skola mitt i Stockholm är en helt annan än den som krävs på en
naturbruksskola i Norrlands inland. Egentligen handlar inte social kompetens
om något annat än att kunna fungera i det sammanhang man befinner sig i, och
tro mig, det jobbar låg- och mellanstadieskolor redan idag med hela tiden
inom andra ämnen i den mån det behövs. Seriöst, vill du verkligen att
skoltiden ska ägnas åt att träna barnen till grundläggande social kompetens?
Det ska man ha bemästrat när man går ur förskolan! Kan man inte fungera i en
grupp på ett grundläggande vis när man är 7-8 år, ja, då har man troligen en
bokstavskombination av något slag.

> [...]
> inte manipuleras. Vi har nog alla bekantskap med sådant som "populäraste
> killen i klassen", dvs den med "högst social kompetens". Men det är sällan
> den ärligaste eller duktigaste eller snällaste. Den "sociala kompetensen"
> består av att på vag grund manipulera omgivningen till att gilla personen
> ifråga! Den inbundne kan däremot mycket väl vara den mest begåvade och
> ärligaste. "Social kompetens" är inte sällan ytlig och handlar om att kunna
> tubba folk till att få med sig dem.
>  Begrepp som ärlighet, integritet och respekt är viktigare.

Kunde inte hålla med mer. Hade man social kompetens på schemat så skulle
klassens mobbare få högsta betyg och deras mobboffer (som kanske är lite
tystare eller lite udda eller har en annan syn på livet) skulle få lägst.
Alla passar inte in i samma mall och bara för att man inte passar in
personlighetsmässigt med alla i just den klass man råkat hamna i, så betyder
det inte att man inte kan tillgodogöra sig sin utbildning eller lyckas i
livet.

> att ha dem kvar.
> betygen de år
> mer på att tala än att vara tysta.
> tvärtom.

Det finns tillfällen när man talar och tillfällen när man är tyst. Viktigt i
livet är att man vet vilket tillfälle som är vilket. När någon håller en
presentation då håller man tyst. När folk arbetar koncentrerat så ställer
man sig inte i närheten och fibblar med ringsignaler. Man tar inte
telefonsamtal mitt i ett möte, om det inte är något jätteviktigt.

I skolan övar man BÅDE på att tala (t.ex. i presentationer) och på att vara
tyst (t.ex. på föreläsningar). Men det känns märkligt att du hela tiden
fokuserar på skolan som en uppfostrande anstalt som ska prägla barnen
socialt på det sätt som du uppfattar som det rätta. I min värld så är skolan
en plats som utbildar såväl tysta och blyga som pratsamma och utåtriktade
barn, och lär båda sorterna när man pratar och när man är tyst.

Man behöver inte vara särskilt utåtriktad och pratsam för att få ett jobb.
Det passar inte alla, och alla är inte sådana. Det finns inåtvända och tysta
människor också. Jag känner flera jättetysta människor som har jättesvårt
att uttrycka sig med ord och aldrig skulle prata inför folk - de jobbar som
programmerare. De försörjer sig, ett par av dem har flickvänner, en har
barn. De gillar sina jobb. De skulle inte ha någon nytta av att kunna ställa
sig upp och prata inför folk. Alla branscher är inte sådana. Det finns
platser även för tysta nördar utan "social kompetens" i arbetslivet. Låt
folk vara som de är. Världen blir en bättre plats om vi ger f-n i att drilla
in alla i samma sociala beteendemall, oavsett om det passar dem eller inte.

Skolan ska i första hand utbilda, inte fungera som en uppfostringsanstalt
för förväxta bäbisar. Det är föräldrarnas ansvar att leverera en socialt
fungerande 7-åring till skolan.

  Jag noterade att du var för betyg, och det är ju bra!
>  Att förbereda för verkligheten utanför skolan är svårt, ty människor och
> verkligheter är så enormt olika från fall till fall. Däremot kan man försöka
> åstadkomma någorlunda hyggliga ungdomar som har ganska bra baskunskaper om
> språk, visst hum om naturvetenskap och matematik (inkl de fyra räknesätten
> och att räkna en del i huvudet), litet om historia och geografi, osv. De
> teoretiska kunskaperna stärker ens förmåga att verka utanför skolan oavsett
> vad verkligheten slänger på en.
>
> --Ahrvid

Och olika människotyper kan använda samma kunskaper på olika sätt.

/Anna