[SKRIVA] Re: "Internet hade stoppat Hitler"

  • From: "Gunnar Andersson" <gunnar.andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 13 Dec 2008 20:09:31 +0100

Hej igen,

Jag vet inte vad som är brukligt på listan. Om man får/kan/skall gå i
polemik.
Men jag tar chansen att förtydliga vad jag menar "inger hopp".

Alla datorsystem, inklusive Internet, är uppbyggt av ett mich-mach av
komponenter av varierande ursprung och kvalitet, som fungerar med hjälp av
att ett antal tekniker, som dygnet runt, övervakar och går in och rättar
till så att allt fungerar ungefär som det skall. Denna del av en
organisation brukar kallas Infrastructur & Operation Support och kan, i ett
halvstort företag, t ex en bank, bestå av av några hundra personer - de
flesta datasystemtekniker av olika slag.

Systemägarna (grupperingar inom regering, myndighet, eller företag) är
TOTALT BEROENDE av att dessa och datasystemleverantörernas tekniker,
fortlöpande gör ett bra jobb / är välvilligt inställda / inte gör för många
misstag / inte gör fel med flit / i fallande skala till, att de inte
saboterar eller förstör systemen. Det är ingen slump att lönerna för dessa
unga män med datorteknikkompetens ligger runt 45000 kr/mån plus bil,
telefon, mm. Datorverksamheten MÅSTE ha konstant tillgång till denna
kompetens för att överhuvudtaget fungera längre än några dagar.

I kris och krig har motståndsrörelser av olika slag använd vapnet "sabotage"
(mer eller mindre framgångsrikt). Med nuvarande nästan totala beroende av
datorstöd, räcker det att värva tillräckligt många bland denna relativt
lilla grupp av människor för att lamslå en verksamhet. Troligen behöver de
inte aktivt störa systemet, utan det räcker med att de inte är på plats
under en tid. Systemen kommer då att ohjälpligen att säcka ihop av sig
själva. Eller "råka" bli vidöppna för förstörande attacker utifrån.

Med andra ord: den allt ökande komplexiteten och de ibland okända korsvisa
beroendena av infrastrukturella stödsystem (SCADA-systemen, kraft, telefoni,
etc) har ökat sårbarheten i alla system, så att det räcker med ett passivt
aggerande, eller små "misstag" för att utvalda system skall braka samman.

Det är det jag menade med "inge hopp" mot totalitära systemägare.

Mvh Gunnar A
070-878 64 74

 From: gunnar.andersson@xxxxxxxxx
> Jo, så är det absolut, att onda saker kan motarbetas via "bloggning" och
> annan bred informationsspridning.
  Precis.

> Också ett annat fenomen inger hopp i kampen mot despotiska system,
nämligen
> att datastödet (bl a Internet) är så lätt att stänga av. Och att det kan
> göras av i princip vem som helst, med rätt tekniska kunskaper, utan behov
av
> massiv fysisk makt eller närvaro på platsen.
  Jag vet inte varför du anger det som "inger hopp". Nå, Internet är inte
lätt att stänga av. Man kan stänga enskilda datorer, enskilda värdar, men
Internet är konstruerat för att bypassa sådant. Det var en av poängerna med
att göra nätet "kärnvapensäkert". Det är bl a därför politiker är så rädda
för Internet: de kan inte enkelt stänga av och kontrollera det.
  Jo, jag vet att t ex Kina har ett system för att filtrera bort allt som är
kritiskt mot regimen, men även det systemet är lätt att bypassa (sägs det
mig - har själv aldrig suttit vid en dator i Kina och provat).
  Vad händer när man inför FRA-lagen? Jo, allt fler kommer att börja
kryptera. Och ryssarna och finnarna routar om sin trafik så den inte når
Sverige. Vad händer efter IPRED? Jo, värdar och avändare börjar dölja sina
IP-nummer. Inte ens det farligaste virus lyckas med mer än att fördröja
trafiken och  stänga, säg, mer än 10%  av den.
  Och det inger hopp i kampen mot despoter.

Explore the seven wonders of the world
http://search.msn.com/results.aspx?q=7+wonders+world&mkt=en-US&form=QBRE----
-