[SKRIVA] Re: Historiska romaner

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Mar 2011 16:54:30 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Kanske man ska kalla Auel fantasyförfattare då :) eftersom hon fantiserat
> om stenåldern.
  Jag brukar betrakta en hel del historiska berättelser som fantasy eller
science fiction. I alla fall om det som tas upp är en bit ifrån vad man
faktiskt vet om historia. Då måste man börja spekulera och spekulation i en
eller annan grad bortom vad vi vet är fantastisk litteratur.
  Ganska tidigt i sf-magasinen hade man stenålders-sf/fantasy. Det fanns sådana
berättelser i t ex gamla JVM/VÄ på 40-talet (vilket i sin tur var hämtat från
amerikanska magasin). Berättelser om någon stenåldersman som jagar mammut och
slåss mot sabeltandade tigrar.

> Förut ogillade jag alla historiska romaner just för att man inte kunde veta
> vad man kunde "lita på". I böckerna om Jara-stavens vandringar skrivna av
> pseudonymen Saga Borg
  Vilket är två personer. De var med på SKRIVA för många år sedan. (Minns inte
namnen för ögonblicket, Caroline hette en tror jag. Ev arkiv har inte alltid
funnits eller tappats; det är ändå en underordnad sidofunktion.) Nej, google
hjälper ju:
  "...ett författarkollektiv som för tillfället består av Diane Karlstrom f.d
Alfredhsson och Carola Haglund men tidigare har även Jesper Svensson medverkat"
(sv.wikipedia.org/wiki/Saga_Borg) Men även Carola hette något annat förr (men
jag orkar inte djupgoogla).

> [...]
> "lita på", inte mer än andra romaner.
>
> Jag läste historia på högskolan och till min CHOCK upptäckte jag att
> historiker också sysslar mycket med texttolkning precis som litteraturvetare.
> Just det, man kan inte "Lita på" historikerna heller. de lägger fram sina
> teorier baserade på vad de läst i gamla dokument. Och, till viss del, fynd
> som stöttar
> deras hypoteser.
>
> Förresten, "erotik" kallades inte det "mjukporr" en gång i tiden? Eller är
> jag en ofrivillig historieförfalskare om jag påstår det?

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!