[SKRIVA] Helt kort om Sveriges Minsta Bokmässa

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Sep 2011 21:52:14 +0200

Jag hoppas kunna skriva en litet längre rapport senare, men skall tills dess
ändå nämna litet grand om Sveriges Minsta Bokmässa, avhållen sistlidna lördag i
regi av Ulf R Johansson på uppdrag av Zenzat och Bertil Falk. Hedersgäst var
Kjell Genberg som utkommit med novellsamlingen Paradisvägen (på Zenzat, bokens
första novell är en tidig ditills opubbad sf-novell som Kjell skrev i unga år).
  Jag åkte med Kjell. På väg ned fick vi punktering på motorvägen norr om
Helsingborg! (Det kunde fixas med en bärgare som hjälte till att byta däck.)
  Före mässan på lördagen tog jag en långtur i Malmö, främst för att besöka
antikvariat. Nästan fiasko: hälften av antikvariaten hade lagts ned. Ett
antikvariat hann jag inte besöka då det stängde just som jag kom, men jag
besökte iaf tre antisar. Donerade ett ex av Vildsint SKymningslandet till Malmö
Stadsbibliotek.
  Sv Minsta Bokmässa blev inte fullt så "minsta". Tror 70-80 pers dök upp.
Sålde faktiskt några Vildsint-antologier. Kjells bok sålde ganska mycket.
Träffade K Arne Blom och Jean Bolinder för första gången. Snackade politik med
Bo Carpelan. Kring Aftonlampans Jan Reimer var där och säger att hans
minitidskrift återuppstått. Åt förmodligen mer än beskärd del av ostbollarna,
då jag inte ätit sedan frukost.
  Så åkte vi tillbaka okristligt tidigt på söndagen (kanske klokt för att
slippa köer). Sov en del i bilen. I övrigt gav Kjell ifrån sig intressanta
stories om sitt tidigare liv som musikmanager. Han har druckit öl med Jimi
Hendrix - bara det!
  Under hela helgen skickade jag små twittringar på kanalen @SFJournalen (bli
Follower!), via min lilla billiga 3G-mobil, med vilken jag också med en
GPS-funktion i realtid kunde följa hur Kjells bil åkte. Det är fantastiskt vad
tekniken kan!

--Ahrvid

Ps. Kjell och Bertil kommer att uppträda i Stockholm torsdag och fredag, och
prata om novellsamlingen. Se www.zenzat.se för info.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antolgi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)