[SKRIVA] Guillous äventyr

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Sep 2011 20:40:46 +0200

Jag vet inte om jag skall börja med Guillous journalistbiogrfiska Ordets makt
och vanmakt, vars pocketupplaga jag just läst (iaf det nya kapitlet med
KGB-agentaffären), eller hans nya upphaussade projekt inlett med Brobyggarna
(som jag inte läst, men väl ett antal recensioner samt sett monsieur Guillou i
TV-soffor).

Vi tar väl KG då. Något tunnare och mer patetiskt "försvarstal" är det sällan
man läser. Han ger praktiskt taget ingen ny information utan ägnar sig enbart
åt att angripa personer (den är den får tillmälen, är dum i huvudet, alkoholist
osv) och försöka ihärdigt "tillrättalägga", dvs skriva om historien.
  Tyvärr saknar Guillou trovärdighet. Av någon anledning minns han inte ens
namnet ("efternamnet är jag osäker på") på sin KGB-handläggare nr 2 som han
ändå spenderade mest tid med! Och då begär han ändå att vi skall tro mer på
Guillous till-"felalagda" version av episoderna med journalsitkollegan Arne
Lemberg (som han f ö tillskriver en massa brott) än Lembergs rapporter till
Säpo *som skrevs när saker hände och var i färskt minne*.
  Guillou minns inte men begär tolningsföreträde för saker som hände för 45+ år
sedan, före dokumentation som skrevs direkt vid denna tid, i ett läge där
Guillou medger sitt dåliga minne. Varje historiker skulle säga att Lembergs
Säpo-rapport är ett primärdokument som väger mycket tyngre.
  Så det Guillou skriver om händelserna är troligen inte så sanna. Det styrks
av att han bara behandlar den info vi redan kommit över (tack vare t ex
Expressen) och inte ger några mer uppgifter, enligt principen "medge bara det
som bevisats". Vad mer döljer Guillou?
  Att Guillou städse försöker tänja på sanningen framkommer ur hans märkliga
resonemang kring PO-anmälan mot Expressen. Tidningen skrev uttryckligen att
Guillou verkat som KGB-agent, vilket Guillou försökt språkligt vända till att
han anklagats för att vara "spion". Det skrev inte Expressen och det finns inte
en människa som uppfattar agent och spion som samma sak. En spion försöker
olagligen inhämta information. Agent betyder däremot blott ung "aktör", att
agera på någons uppdrag. Jfr dammsugaragent. Guillou agerade bevisligen på
KGB:s uppdrag, mot betalning dessutom. Han blev f ö därefter dömd spion efter
att ha inhämtat info kring IB, vari jag iofs håller med om det tveksamma i
statens agerande.)
  Slutligen. Jag tror inte på Guillous påstående att han var fiende till
sovjetkommunismen. Det är ett tuppfjätt från maokommunismen som Guillou sade
sig stödja. Jag tror att han *gillade* att ha kontakter med KGB och göra
uppdrag för dem (även om uppdragen iofs var triviala), ty han sympatiserar med
kommunismen i allmänhet.
  Möjligen är det skamligt för en maokommunist att erkänna att man också
gillade sovjetkommunismen. Och det kanske kan förklara de vilda, men
innehållsligt tunna utfall Guillou gör i extrakapitlet till Ordets makt och
vanmakt.
  Guillou talar inte sanning om sina omfattande KGB-kontakter som han lät
fortgå i sex (!) år.

Om Brobyggarna vill jag bara notera två saker, som framgår av kringmaterialet
man kunnat ta del av. (Boken skall jag nog läsa när den kommer i pocket.)
Guillou får litet tveksamma recensioner. SvD tycker t ex att personskildringen
är mer än lovligt ytlig, "psykologi så grund att den får Denise Rudberg att
framstå som Virginia Woolf". Nåja.
  Av visst sf-intresse är dock att Guillou tycks till stor del haka på den
framtidsoptimism som fanns före första världskriget. Rektorn på en teknisk
högskola håller tal och berättar om den strålande framtid som tekniken kommer
att ge oss. Vi kommer att flyga mellan kontinenter och kanske till månen och
högteknologiska krig blir omöjliga. Det är en intressant tidsanda som är värd
att utforska. Den slogs sönder av WWI men återkom med WWII (då vi hunnit få
både atomkraft, raketer, radar, penicillin m m).
  Men så har GUillou en konstig idé om att (delar av handlingen utspelar sig i
Afrika där britter och tyskar slogs under WWI) försöka framställa tyskarna som
"de goda" och britterna som "de onda". Sanningen är nog att alla kolonialister
var ungefär lika dåliga kålsupare, udantaget att belgarna framstår som litet
värre. I panegyriken om tysk WWI-epok humanism tål att påminna om:
  * I Namibia tog man kål på 2/3 av Herero-stammen. /OBS! Stavning. Det är inte
"hetero"./
  * Under invasionen av Belgium i WWI började man urskillingslös döda och
skända civila. Wikipedia skriver:

"German troops, afraid of Belgian guerrilla fighters, or francs-tireurs, burned
homes and executed civilians throughout eastern and central Belgium, including
Aarschot (156 dead), Andenne (211 dead), Tamines (383 dead) and Dinant (674
dead).[7] The victims included women and children.[8]
On August 25, 1914 the German army ravaged the city of Leuven, deliberately
burning the University's library of 300,000 medieval books and manuscripts with
gasoline, killing 248 residents[9] and expelling the entire population of
10,000. Civilian homes were set on fire and citizens often shot on the place
they stood.[citation needed] Over 2,000 buildings were destroyed and large
amounts of strategic materials, foodstuffs and modern industrial equipment were
looted and transferred to Germany. These actions brought worldwide
condemnation.[10]
In Brabant nuns were ordered by Germans to strip naked under the pretext that
they were spies; in Aarschot between August and September women were repeatedly
victimised; just like looting and murder, rape was widespread."

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_of_Belgium

  I sin "research" är Guillou som vanligt ute och cyklar på tunn is över djupa
vatten, liksom när han gav Arn tomater, Hamilton "navigatörer" som amerikanska
marinflygare eller lät ubåtar gå på 300 m djup med diesel (inte el).
  Det är intressant att Guillous bristande fakta är saker som är värda att ta
upp i bägge de två böcker som här diskuteras.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)