[SKRIVA] Fler stiegmatiseringar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 07:46:08 +0100

I DN lanserar en tidigare TT-medarbetare, Anders Hellberg, teorin att Stieg
Larssons böcker egentligen skrevs av Eva Gabrielsson. Ty "Stieg Larsson kunde
inte skriva":

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/stieg-larsson-kunde-inte-skriva-1.1031155

"...att skriva kunde han helt enkelt inte. Språket var struttigt, ordföljden
ofta fel, meningsbyggnaden enkelspårig och syntaxen ibland helt galen – alltså
ett språk som måste skrivas om för att fun­gera professionellt. ... Jag frågar
Kurdo Baksi rakt av om han tror att det är Stiegs livskamrat Eva Gabrielsson
som skrivit böckerna medan Stieg stått för idé, fakta, research och story. Det
är ju ingen ovanlig arbetsfördelning bland kända författarpar. Det skulle då
också bättre förklara den bittra arvstvisten mellan Eva Gabrielsson och Stiegs
far och bror.
Baksis svar är förvånansvärt detaljerat:
– Det är ingen dålig teori, det är klart spännande. Stieg sa aldrig något till
mig om att Eva skulle ha hjälpt honom, men hon har antytt för mig att hon
skulle ha bidragit på något sätt."

Undertecknad kan dock konstatera att det inte var något fel, stilistiskt eller
grammatiskt, på exempelvis de ofta ganska tjocka nummer av Fanac som Stieg
Larsson skrev (och Eva Gabrielsson; de var bägge ansvariga). Och med tanke på
att han skickade in noveller till Bertil Falks nystartade JVM redan omkring
1969 och alltså hamrat på skrivmaskin i minst tio år vid tiden, är det svårt
att ta Hellberg på allvar.
  Däremot finns något som alltid kallats "TT-språket" (TT = Tidningarnas
Telegrambyrå) och det är möjligt att Hellberg fick redigera för att texter
skulle passa detta mycket *speciella* språk.
  Debatten lär fortsätta. Flera nya böcker om hr Larsson aviseras till senare i
år, och alla kommer att få tonvis med synpunkter, det blir nya "avslöjanden",
teorier, mer gnabb.

Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
http://windows.microsoft.com/shop-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).