[SKRIVA] Re: Finncon IV

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Jul 2009 19:20:44 +0200

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Jag stavar "blogg" "blog" på Skriva-listan eftersom det är Ahrvids
> territorium :)
> Annars skriver jag "blogg".
  Fast du får stava det som du vill...
  Jag har själv alltid varit emot överdriven försvenskning av ord. Så t ex
skriver jag web, inte "webb". Det HETER ju faktiskt web - det är ett normalt
engelskt ord. Svenskan kan mycket väl tåla att en kort vokal inte följs av
dubbla konsonanter (jfr t ex ordet "pop"). Det är bara en dum sorts
språknationalism att prompt sitta och peta i stavningen. Det är praktiskt att
stava så nära originalet som möjligt. (Ibland måste man kanske "försvenska",
men kan man låta bli är det bättre.) De här språkkommittérna som sitter och
hittar på nystavning kunde gärna få bli arbetslösa.
  Ordet blog är f ö gammalt inom fandom. Det är det fanniska namnet på en
särskild dryck (eller faktiskt två drycker, Blog Mk I och Blog Mk II) som
brittisk fandom hittade på under 1950-talet. Och det är ju litet kul (men då
bör man stava det blog!).

--Ahrvid

Ps. på 80-talet var det någon språkkommitté som hittade på att en datormus
skulle kallas "råtta". Det var samma filurer som också hittade på "hårdskiva"
istf hårddisk!

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----